25.000 ton minder CO2-uitstoot

Zeebrugge krijgt een fabriek voor groene waterstof

Op termijn moet de fabriek voor 25.000 ton minder CO2-uitstoot zorgen. Shutterstock, 2025

In Zeebrugge is dinsdag het startschot gegeven voor de bouw van de eerste fabriek voor groene waterstof in België. Eens de fabriek, Hyoffwind, eind 2026 operationeel is, zal die zorgen voor 25.000 ton minder CO2-uitstoot.

De groene waterstoffabriek Hyoffwind wordt de eerste in België. Het gaat om een samenwerking tussen de familiebedrijven Messer en virya Energy en de investeringsholding Hyoffgreen met steun van de Vlaamse Energieholding. “In de installatie wordt groene elektriciteit, afkomstig van wind- en zonne-energie omgezet in waterstof”, zegt projectleider Mario Loncin. “Op volle capaciteit zullen wij hier 4.200 ton waterstof per jaar produceren.” Er is ook een mogelijkheid om de fabriek nog uit te breiden. “Op korte termijn kan de site hier worden uitgebreid. Op termijn zijn er plannen om van 25 naar 100 Megawatt op te schalen.”

Groene waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare elektriciteit. Zo is er zowel bij de productie als bij het gebruik van de groene waterstof zo goed als geen CO2-uitstoot. Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) woonde de start van de werken bij. Hij benadrukte het belang van dit project voor de Vlaamse en Europese doelen rond energietransitie. “Met de decarbonisatiedoelen voor industrie en transport wordt verwacht dat de vraag naar groene waterstof nog zal stijgen. Om aan die toekomstige vraag te voldoen, is het essentieel om waterstofinstallaties op industriële schaal te beginnen ontwikkelen. Hyoffwind gaat daarin voorop, wat een cruciale basis vormt om de groenewaterstofeconomie in onze regio uit te breiden”, zei hij.

Energiemix

Volgens Diependaele is het niet de bedoeling dat er in de toekomst enkel wordt gefocust op waterstof. “Waterstof zal in onze energiemix zitten. We weten bijvoorbeeld dat waterstof minder toepassingen zal hebben in personenvervoer, maar dan wel weer meer in vrachtvervoer, vrachtwagens, boten en treinen. We moeten dus voortdurend bekijken welke technologie de meeste meerwaarde biedt in welke toepassing.”

Op het evenement vond ook een paneldiscussie plaats over de snelle uitrol van waterstof. Experts van WaterstofNet, Bekaert, Transport and Logistics Flanders en Barbara Veranneman van essenscia namen eraan deel. In de tentoonstellingsruimte werd voorgesteld welke praktische toepassingen er mogelijk zijn dankzij waterstoftechnologie. Zo werd er een vrachtwagen voorgesteld op waterstof, maar ook een waterstofauto en een waterstofgenerator.

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste