EU en Toyota werken aan netwerk van waterstoftankstations

Samen met de EU, Engie en Hydrogen Refueling Solutions (HRS) werkt Toyota aan een Europees netwerk van waterstoftankstations. Dat moet onderdeel worden van het Trans-Europees transportnetwerk (TEN-T), dat tegen 2030 om de 200 kilometer een waterstoftankstation wil realiseren.
Personenwagens zullen er nauwelijks mee worden uitgerust, maar als het gaat om vergroening van het vrachtvervoer over de weg, wordt collectief gekeken naar waterstof als aandrijving. Dan moet de infrastructuur echter aanwezig zijn, en dat wil de Europese Unie met TEN-T een duwtje in de rug geven. Op dit moment zijn er nog maar 165 stations operationeel, met Europees geld moeten dat er snel meer worden.
In een partnerschap met Hydrogen Refueling Solutions (HRS) en Engie stapt ook Toyota in het project. Daarbij introduceert het ook een innovatieve slang die zowel lichte als zware voertuigen kan tanken, wat het proces efficiënter maakt. Waterstoftrucks kunnen in minder dan tien minuten voltanken, waterstofauto’s in vijf minuten. Een van de uitdagingen voor de uitbreiding van de waterstofvoorzieningsinfrastructuur is immers de behoefte aan waterstofdispensers die zowel lichte als zware brandstofcelvoertuigen sneller van brandstof kunnen voorzien. Hoge kosten blijven voorlopig echter een uitdaging.
Dubbele spuitmond
De nieuwe oplossing, die sneller en kostenefficiënter is, zal worden getest in een door de EU gefinancierd RHeaDHy-project dat zich richt op het versnellen van de uitrol van infrastructuur. De nieuwe Twin Mid Flow-technologie bestaat uit een dubbele spuitmond met hoger debiet, zodat niet langer twee verschillende soorten dispensers nodig bij elk tankstation. De installatiekosten van dergelijke waterstoftankstations zullen aanzienlijk lager zijn, waardoor ze sneller kunnen worden ingevoerd.
”De ontwikkeling van de Twin Mid Flow-technologie is een volgende stap in onze inspanningen om de groei van waterstofecosystemen te stimuleren”, stelt Thiebault Paquet, Vice President R&D, Toyota Motor Europe. Volgens Hassen Rachedi, CEO en oprichter, Hydrogen Refueling Solutions is het strategische partnerschap van zijn bedrijf met Toyota Motor Europe en ENGIE een beslissende stap in de innovatie van de waterstofinfrastructuur. “Door onze expertise te bundelen, zullen we de uitrol van waterstofstations in Europa en de rest van de wereld versnellen, de tanktijden verkorten en de stations toegankelijker en kosteneffectiever maken.”
Lees ook: