Mits strikte regels

Vlaamse regering wil supertrucks definitief toelaten op autosnelwegen

LZV's rijden al langer rond in Australië. Shutterstock, 2024

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil zogenoemde supertrucks binnen de twee jaar toelaten op de Vlaamse snelwegen. Dat schrijven De Standaard en de andere kranten van Mediahuis donderdag.

Tegenstanders noemen ze monstertrucks, voorstanders hebben het over ecocombi’s en officieel heten ze Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV): vrachtwagens die tot 25,25 meter lang en tot 60 ton zwaar zijn. De Vlaamse regering liet ze maar mondjesmaat toe via een reeks proefprojecten en op strikt afgebakende trajecten, zoals in de Antwerpse haven. Nu twijfelt de regering-Diependaele niet langer.

In haar beleidsnota kondigt Vlaams minister van Mobiliteit De Ridder aan dat de regering de LZV’s definitief zal “bestendigen”. Dat zou ten laatste gebeuren tegen 30 juni 2026, wanneer het laatste proefproject afloopt. Al stipt het kabinet aan dat het er “alles aan zal doen om sneller te gaan”.

De goedkeuring komt er op voorwaarde dat enkele strikte regels nageleefd worden. Zo mogen de LZV’s alleen op bepaalde trajecten rijden waar weinig fietsers en voetgangers komen en waar geen moeilijke kruispunten zijn. Ze mogen ook geen levende dieren of gevaarlijke stoffen vervoeren.

Wallonië

In Wallonië loopt al sinds 2017 een pilootproject met een jaarlijkse evaluatie. Dat zal worden voortgezet tot 30 september 2025. “De Vlaamse beslissing zal de zaken niet versnellen, maar we houden de ontwikkelingen in het noorden van het land in de gaten”, zegt Thomas Fyon, woordvoerder van de Waalse minister van Mobiliteit François Desquesnes (Les Engagés).

Brussel is mogelijk de spelbreker, aangezien daar nog geen projecten zijn opgestart. Dat maakt een vlotte doorstroming van het goederentransport moeilijk. Een deel van de Brusselse Ring ligt namelijk op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

“We hopen dat de Brusselse regering die voertuigen zal toelaten op de kleine stukjes Ring die haar toebehoren”, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerster van transportfederatie Febetra. “Dat zou een belangrijke stap zijn in de verbinding tussen Vlaanderen en Wallonië.” De Maegt benadrukt ook de voordelen: LZV’s zouden het aantal vrachtswagens beperken en verminderen de uitstoot per tonnage.

In België is de transportsector de grootste uitstoter (23,4 procent van de totale emissies in 2022). Het vervoer van goederen over de weg leidt tot het overgrote deel (98,1 procent) van de totale emissies van de transportsector (cijfers van 2019). (Belga)

Lees meer:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthieu Van Steenkiste

Bron: Belga