Europese regeling

Stellantis vergoedt consumenten voor AdBlue-problemen

Door een defect in de software, werd een te laag niveau in AdBlue niet gedetecteerd, met pannes tot gevolg. Stellantis, 2024

Stellantis zal consumenten vergoeding voor problemen met AdBlue die ontstaan zijn in hun wagens. Een defect aan de ingebouwde software in hun wagens lag aan de basis.

Technische problemen bij de ingebouwde software van dieselmotoren met AdBlue zorgden wereldwijd voor dure reparaties bij honderdduizenden consumenten. Stellantis, dat automerken als Peugeot, Citroën en Opel maakt, compenseert die Europese consumenten nu. Dat doet Stellantis na een dialoog met het Consumer Protection Cooperation Network (CPC-netwerk), dat bestaat uit nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie.

AdBlue, een vloeistof die de schadelijke uitstoot van stikstofoxide bij dieselmotoren vermindert, zorgde voor onverwachte problemen bij voertuigen van Stellantis. De ingebouwde software gaf ten onrechte aan dat de AdBlue-tank bijna of helemaal leeg was, met als gevolg dat de motor stopte en niet meer kon worden gestart. Om de wagens opnieuw aan de praat te krijgen, zijn dure reparaties nodig. Honderdduizenden consumenten werden zo getroffen.

Professionele toewijding

Ook al is de wettelijke garantie verlopen, een handelaar blijft gebonden door de “professionele toewijding”: het normale niveau van vakkundigheid en zorgvuldigheid dat van een handelaar mag worden verwacht. Eind 2023 verkreeg de Italiaanse consumentenautoriteit op basis van dat principe toezeggingen voor Italiaanse consumenten. Zo vermeed Stellantis een juridische afwikkeling over de handelswijze.

Omdat het probleem de hele Europese markt raakt en de regels binnen die markt hetzelfde zijn, drong de Belgische Economische Inspectie van de FOD Economie er in het CPC-netwerk op aan om de gesprekken Europees verder te zetten. En dat met resultaat. Stellantis breidt de compensaties nu uit naar alle Europese consumenten.

Retroactieve vergoeding

Het CPC-netwerk zal nauwlettend toezien op de uitvoering van die toezeggingen. Voert Stellantis ze niet correct uit binnen de afgesproken termijn, dan kunnen consumentenautoriteiten de toezeggingen afdwingen door maatregelen te nemen, zoals het opleggen van sancties.

De speciale “4UA – 4UB”-dekkingen voor de terugbetaling van onderdelen en arbeidskosten voor Peugeot-, Citroën-, DS- en Opel-voertuigen worden verlengd. Het gaat daarbij over voertuigen die gemaakt werden tussen januari 2014 en augustus 2020. De dekkingen werden eerder toegekend op basis van de kilometerstand en het aantal jaren dat de wagen in gebruik was. Daarnaast voorziet Stellantis een retroactieve vergoeding voor klanten die sinds 1 januari 2021 genoten van eerdere speciale dekkingen. Ook professionele klanten kunnen beroep doen op deze toezeggingen.

Wie onder de 4UA – 4UB-dekkingen valt, ontvangt een extra bijdrage van 30 euro voor arbeidskosten. Dat komt neer op ongeveer 20 % van de gemiddelde arbeidskosten. Je kan voor deze vergoeding terecht bij de officiële dealer van je wagen, en vanaf 15 januari ook via een specifiek online portaal van Stellantis, waar je ook terecht moet voor de retroactieve vergoeding. Het bedrijf voorziet ook dat zijn medewerkers grondig worden opgeleid over de nieuwe garanties. Zo worden klanten steeds correct en volledig geïnformeerd.

Lees ook:

Mokobouw presenteert met SLIM een unieke AdBlue-tankinstallatie
Elaflex stelt diverse nieuwigheden voor alternatieve brandstoffen voor
Hesbymazout opent truckstation in Lontzen

Auteur: Matthieu Van Steenkiste