‘CO2-coëfficiënt

Belasting op fossiele bedrijfswagens dreigt te stijgen

De belastingen zouden opnieuw kunnen stijgen. Shutterstock, 2024

De belasting op het voordeel van alle aard (VAA) die ­bestuurders van een ­bedrijfswagen op benzine of ­diesel betalen dreigt nog maar eens verhoogd te worden. Er zou in één klap tién procent bij kunnen komen.

Het gaat om een belasting voor wie zijn bedrijfswagen ook mag gebruiken voor privéverplaatsingen – waaronder woon-werkverkeer – en wordt berekend naarmate het voertuig jonger, duurder en vervuilender is. De precieze berekening steunt op complexe formule, en is gekoppeld aan de evolutie aan de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s.

`De ­federale overheidsdienst Financiën verhoogde de referentiewaarde die het gebruikt voor de bepaling van de belasting op het VAA de afgelopen vijf jaar al met ongeveer 30 procent. Voor volgend jaar dreigt de belasting nog eens met zo’n 10 procent te stijgen. Autosector­federatie Febiac berekende immers dat de ­gemiddelde uitstoot van alle nieuw ingeschreven auto’s tussen 1 oktober 2023 en 30 september dit jaar – de periode waarover de waarde wordt bepaald – stevig is gezakt. De definitieve CO2-coëfficiënt voor de bepaling van de VAA-­belasting voor volgend jaar is echter nog niet vastgelegd.

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste