Onderzoek

Chauffeurs meestal tevreden over rijbereik elektrische auto

Wie met een elektrische wagen rijdt, is daar doorgaans tevreden over. Shutterstock, 2024

De Belgische EV-bestuurder is doorgaans tevreden over het rijbereik van zijn wagen. Dat blijkt uit een Europese studie.

Voor het Europese ‘EAFO’ (European Alternative Fuels Observatory)-onderzoek – waarvan Touring de Belgische partner is –, bevroeg de VUB een ruim aantal Belgische bestuurders van elektrische auto’s over hun ervaringen met elektrisch rijden. Uit de studie blijkt dat bijna 83% van de bestuurders het rijbereik ‘altijd’ of ‘meestal’ bevredigend vindt en dat veelal thuis of op kantoor wordt opgeladen. Al wordt ook al meer dan gedacht gebruikgemaakt van publieke snelladers.

Geen probleem

Een van de grote bezwaren die leeft als het gaat over elektrische auto’s is het rijbereik, maar die kritiek komt niet bepaald van de EV-rijders zelf, zo blijkt. Van de 96 EV-rijders die VUB in ons land bevroeg over hun ervaringen had 41,38% een EV met een theoretisch (WLTP-)rijbereik van 401 tot 500 kilometer en 29,89% een range van 301 tot 400 kilometer. Uit hun verhalen bleek dat ze dat aangekondigde rijbereik in bijna dertig procent van de gevallen ook in de praktijk halen. 22,99% zag een (negatieve) afwijking van tot 10%. Volgens 32,18% ligt de reële autonomie tussen de 10 en 20% lager dan aangekondigd en 13,79% zegt dat er meer dan 20% verschil is tussen belofte en realiteit.

Toch vormt die afwijking niet meteen een probleem voor de bestuurders. Voor het merendeel van de ondervraagde bestuurders volstaat het praktische rijbereik ‘altijd’ of ‘gewoonlijk’. Zo’n 82,75% van alle ondervraagde EV-rijders toonde zich tevreden over het rijbereik. Een minderheid van 2,30% zegt dat het rijbereik systematisch ontoereikend is, 3,45% vindt het ‘gewoonlijk ontoereikend’ en een restgroep van 11,49% heeft nu eens genoeg, dan weer te weinig rijbereik.

Thuis of op kantoor

EAFO onderzocht ook waar de elektrische auto opgeladen wordt. In ons land gaat het zoals verwacht over een mix van thuisladen (33,33% doet dat meermaals per week), laden op het werk (21,88% doet dat meermaals per week) en publiek AC-laden (15,62% doet dat meermaals per week).

Enigszins verrassend toch blijkt dat 13,54% van de ondervraagden ook meermaals per week aan publieke snelladers langs de snelweg of bij tankstations gaat laden met gelijkstroom en dat 27,08% dat een aantal keer per maand doet. Dat resultaat wijkt enigszins af van de heersende overtuiging dat het aantal keren dat gebruik wordt gemaakt van snelladers relatief beperkt is, omwille van onder meer de hogere kostprijs. Mogelijk wordt toch vaker dan gedacht van dergelijke DC-laders gebruikgemaakt door EV-bestuurders die thuis of op het werk niet over een laadmogelijkheid beschikken.

Vaste laadkabel

Bij publiek laden blijkt maar liefst 50% van de ondervraagden het ‘erg belangrijk’ te vinden (en nog eens 37,5% ‘nogal belangrijk’) dat het publieke laadpunt over een vaste laadkabel beschikt, zodat de bestuurder niet zelf een eigen kabel uit de koffer moet halen. Het is dus een troef voor laadpaaluitbaters om een vaste kabel aan hun laadpunt te voorzien.

Uit het EAFO-onderzoek blijkt dat 55,21% van de ondervraagde EV-rijders reeds meerdere malen met de elektrische auto op vakantie trok en 16,67% dat al één keer deed. Daarbij vond 36,23% de laadervaring in het buitenland ‘erg makkelijk’ en zei 34,78% dat het ‘gemakkelijk’ was.

Kostprijs blijft belangrijk

Een laatste interessante vaststelling uit het onderzoek is ook dat wie vandaag al met een elektrische auto rijdt in een overweldigende 83,15% van de gevallen opnieuw voor een elektrische auto zou kiezen als volgende auto. Bij de ondervraagden die vandaag niet met een elektrische auto rijden is niet meer dan 11,58% overtuigd dat hun volgende auto een elektrisch exemplaar zal worden. 29,52% zou (opnieuw) voor een benzine kiezen, niet meer dan 8,48% van wie vandaag een auto met een verbrandingsmotor heeft zou nog voor een nieuwe diesel opteren.

Elektrisch rijden doet elektrisch rijden, dus, maar de prijs blijkt voorlopig nog een belangrijk struikelblok. Wie vandaag nog geen batterij-elektrische auto heeft maar voor zijn volgende auto wel voor zo’n exemplaar zou kiezen doet dat omdat hij of zij in 54,78% van de gevallen verwacht dat de auto tegen dan ‘betaalbaar’ wordt. Bij de extra vraag wat hem of haar zou overtuigen om voor een EV te gaan antwoordt 37,74% ‘een voldoende hoge aankoopsubsidie voor een EV’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Matthieu Van Steenkiste