Formatie

Vooruit legt afschaffing professionele diesel opnieuw op tafel

tanken vrachtwagen
Vooruit wil dat ook professionele chauffeurs de volle dieselpot betalen. foto: Shutterstock

In een interview met De Standaard legt Vooruit-ondervoorzitter Funda Oru opnieuw de afschaffing van de professionele dieselkorting op tafel. De transportsector reageert afwijzend. “Dit is het enige voordeel dat we nog hebben tegenover buitenlandse concurrenten.”

“De dieselkorting die we vandaag geven aan vrachtwagens kost ons honderden miljoenen. Bovendien spoort zo’n beleid niet met de vergroening die we voor ogen hebben in de transportsector. Zulke besparingen moeten op tafel komen’, zei Oru woensdag in De Standaard over de formatiegesprekken. Ze nam daarbij een voorschot op de ongetwijfeld moeilijke begrotingsoefening die de toekomstige regering te wachten staat, nu Europa ernstige besparingen verwacht van ons land.

Het is niet de eerste keer dat de socialistische partij de afschaffing van het professionele gunsttarief bepleit. Enkele jaren terug bepleitte ook Vooruit-voorzitter Conner Rousseau het einde van de korting. En net als toen is de professionele transportsector niet te spreken over het plan.

Alternatieven schieten te kort

“De korting op dieselaccijnzen is zowat het enige voordeel dat Belgische transportbedrijven nog hebben tegen hun buitenlandse concurrenten”, reageert Philippe Degraef van Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners. “Onze transportbedrijven kampen nu al met de hoge Belgische loonlasten, die dankzij de automatische indexering ook enkel maar voor een grotere kloof met de concurrentie zorgen.”

Dat de terugbetaling van accijnzen op diesel de vergroening van de transportsector tegenhouden, veegt de woordvoerder van tafel. “De alternatieven zijn nog niet voorhanden, noch operationeel, noch financieel. Waterstof is nog altijd geen valabel alternatief als brandstof, elektrische vrachtwagens kosten niet alleen veel meer dan hun dieselbroertjes, ze hebben ook een beperkte actieradius, en kunnen door hun grote gewicht minder lading vervoeren. Ook laadinfrastructuur op vrachtwagenmaat is in ons land nog ver van aanwezig genoeg. Zolang er dus geen echte opties zijn die ecologischer zijn, vragen wij dat het systeem van de professionele diesel behouden blijft. Mocht het toch afgeschaft worden, zullen transportbedrijven in de grensregio immers ongetwijfeld in Luxemburg tanken. Dan is de Belgische staat de volledige inkomsten van de accijnzen kwijt, wat ook niet in zijn voordeel is.”

Compensatiemaatregel

De korting op diesel voor professioneel gebruik, bijvoorbeeld in vrachtwagens, autocars of taxi’s, is in zwang sinds 2004. De maatregel werd toen ingevoerd als compensatie voor een accijnsverhoging op de brandstof volgens het cliquetsysteem. Dat legt een verhoging van de accijnzen vast van zodra de brandstofprijzen onder een vastgelegd niveau dalen. Professionele chauffeurs kunnen een deel van die dieselaccijnzen terugvorderen. De regeling geldt overigens ook voor buitenlandse transporteurs en chauffeurs die in België diesel tanken.

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste