'Geweldige stap'

Bouw eerste vier van tweehonderd snellaadstations Q8 en Storm van start: ‘Het perfecte voorbeeld’

Q8 en energiebedrijf Storm zijn in België gestart met de bouw van de eerste vier van in totaal zo’n tweehonderd snellaadstations. Nog vóór het einde van de maand juli moeten de eerste vier Q8 electric laadlocaties openen. De helft van alle laadlocaties in België, een project waarmee zo’n 250 miljoen euro is gemoeid, krijgt ook een shop en restaurant.
Innovation director Sven Dochez van Q8 en CEO Jan Caerts van Storm zetten in Waasmunster de schop in de grond voor het eerste Q8 electric snellaadstation. Foto: Q8, 2024

Q8 en energiebedrijf Storm zijn in België gestart met de bouw van de eerste vier van in totaal zo’n tweehonderd snellaadstations. Nog vóór het einde van de maand juli moeten de eerste vier Q8 electric laadlocaties openen. De helft van alle laadlocaties in België, een project waarmee zo’n 250 miljoen euro is gemoeid, krijgt ook een shop en restaurant.

De eerste vier Q8 electric laadstations komen in Oost-Vlaanderen aan de carpoolparkings van Waasmunster (aan de snelweg E17) en Aalter (aan de E40), in Limburg aan de carpoolparking van Paal-Beringen (aan de snelweg E313) en in Vlaams-Brabant in Kampenhout aan de kruising van de Haachtse en Leuvensesteenweg. De snellaadstations zijn de eersten van in totaal tweehonderd Q8 electric locaties die de komende jaren in België worden gerealiseerd. De helft hiervan zal ook een shop en restaurant krijgen. “Dit is een geweldige eerste stap in de uitbouw van ons snellaadnetwerk over heel België”, zeggen innovation director Sven Dochez van Q8 en CEO Jan Caerts van Storm. “Deze eerste stations zijn het perfecte voorbeeld van het soort locatie dat we voor ogen hebben: vlak langs de autosnelweg én aan een knooppunt van drukke gewestwegen. En de bouw zal snel gaan, we plannen midden juli operationeel te zijn.”

Ultrasnel laden

Het snellaadstation van Kampenhout biedt plaats aan vier personenauto’s om te laden met een laadvermogen tot 400 kW. Bij het station van Beringen kunnen zes auto’s terecht en bij die van Waasmunster en Aalter telkens tien auto’s. Een gemiddelde auto met een batterij van 50 kW kan hier tot een state-of-charge van 80 procent laden in 15 tot 20 minuten. Daarnaast is ook traag laden mogelijk. In Waasmunster kunnen twee auto’s traag laden, in de andere stations telkens vier. “We bieden deze optie aan omdat mensen hun wagen ook langere tijd op de parking kunnen laten staan”,aldus Dochez.

De individuele laadplaatsen zijn voldoende ruim om ook gebruikt te worden door lichte vracht- en bestelwagens. Alle laadplaatsen zijn geschikt voor personen met een beperking. Betalen kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric app, en met elke bank- of kredietkaart. Alle stations zijn uitgerust met camerabewaking en zitbankjes.

Hernieuwbare energie

De snellaadstations leveren 100% hernieuwbare energie van Belgische oorsprong. Ze zijn ontworpen door het Gentse architectenbureau Martens Van Caimere Architecten en worden gebouwd met duurzame en natuurlijke materialen zoals hout. Ze krijgen ook een waterdoorlatende verharding, groene beplanting, een groen dak en zonnepanelen.

Met ruim 465 tankstations en meer dan 120 Shop&Go-conveniencestores is Q8 een van de grootste brandstofspelers op de Belgische markt. Momenteel heeft Q8 46 stations in de Benelux uitgerust met snelladers en dit aantal moet de komende vijf jaar groeien naar meer dan 250.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk