De toekomst van het tankstation

‘Beleid mag niet inzetten op één technologie’

LUKOIL telt ondertussen 263 tankstations in de Benelux.
Het vertrouwde tankstation zal nog niet snel verdwijnen, gelooft de sector. Foto/Photo: Lukoil. Lukoil.jpg

Een Nederlands onderzoek voorspelt een halvering van het aantal tankstations binnen vijf à tien jaar. In Vlaanderen blijft de sector er echter gerust in. Al hangt veel ook af van toekomstig regeringsbeleid. “Dat moet alle oplossingen een eerlijke kans geven.”

Het gaat goed met de tankstations in Nederland, zo liet een onderzoek van ING Research begin deze zomer lezen: er is in 2022 een recordomzet gedraaid. Maar het gaat ook slecht met de sector, zo werd in één adem ook meegedeeld: met de groeiende elektrificatie verwachten de onderzoekers dat het aantal tankstations er in het komende decennium met de helft zal dalen. Dat zou zich vooral in de grensstreek laten voelen.

In België loopt het zo’n vaart niet, zegt Jean-Benoît Schrans van multi-energiefederatie Energia. “Het aantal tankstations blijft al enkele jaren relatief stabiel rond de 3100, maar we zien wel dat er naast het klassieke servicestation her en der snellaadstations de kop opsteken. Die worden waarschijnlijk niet in de cijfers meegenomen.”

Technologieneutraal

“Er zal altijd een vorm van brandstof moeten worden getankt”, lijkt de teneur in de sector. Ook Johan Mattart van BRAFCO, de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, onderschrijft het Nederlandse doemscenario niet. “We verwachten immers dat de nieuwe regering het voornemen om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor zal verleggen van 2029 naar het door Europa opgelegde 2035. En ook daar voorbij zullen dergelijke wagens nog jarenlang blijven rijden, en dus moeten kunnen tanken.”

Schrans schat dat er op dat moment nog “zestig à zeventig procent” van de wagens op klassieke brandstof zullen rijden. “Want je hebt ook een levendige tweedehandsmarkt die wagens een langer leven geeft. De consument zal de keuze dus moeten behouden, want er blijven ook hybride wagens rondrijden.”

Valabel alternatief

Beiden wijzen bovendien op de opkomst van biobrandstoffen en e-fuels. “Net daarom is het belangrijk dat de overheid een technologieneutraal beleid voert, en niet alles inzet op elektrificatie van het wagenpark”, klinkt het bij Mattart. “Elke technologie die de uitstoot van CO2 naar beneden haalt, moet een eerlijke kans krijgen. Zo zien wij in HVO – Hydrotreated Vegetable Oil – een valabel alternatief voor diesel, dat tot negentig procent minder CO2 uitstoot. Het voordeel ervan is dat die brandstof zo, zonder aanpassingen aan de motor of andere investeringen, kan worden getankt. Je jaagt er de burger dus niet mee op kosten, zoals de aanschaf van een elektrische wagen. En dat HVO nu nog iets duurder is dan gewone diesel, kan gemakkelijk aangepast worden. Daarvoor zou de overheid enkel een ander accijnstarief op deze brandstof moeten toepassen, waardoor hij voor de consument aantrekkelijker wordt.”

Auteur: Matthieu Van Steenkiste