Brandstof

Diesel blijft populair in België

Tanken
Kijk goed uit welke brandstof je tankt Shutterstock

Aardolie is met 47,4% veruit de voornaamste energiebron voor de finale energieconsumptie in België gevolgd door aardgas (24,7%), elektriciteit (17,9%) en hernieuwbare energie en afval (7%). Dat meldt Energia, de sectororganisatie in België van ondernemingen die multi-energieoplossingen aanbieden voor transport en verwarming alsook grondstoffen voor de petrochemische industrie.

Het verbruik van aardolieproducten was ongeveer evenredig verdeeld onder drie sectoren: wegtransport (34%), maritiem transport (29%) en grondstoffen voor de petrochemie (29%). De luchtvaart nam 7% voor zijn rekening. Er is een verschuiving van invoerlanden voor aardolie als gevolg van het Europees embargo op Russische aardolie (december 2022): 38% van de geïmporteerde aardolie komt uit Europa tegenover  28% in 2022.

Russische aardolie

Het Europese embargo op Russische aardolie trad in voege op 6 december 2022. Het gevolg hiervan is dat de import van Russische aardolie logischerwijze gedaald is van 22% naar 0% in 2023. Dit werd opgevangen door een diversiteit aan importlanden zoals Europa (gestegen van 28 naar 38%), Afrika (van 15 naar 20%) de Verenigde Staten (van 9 naar 13%), enz… De invoer vanuit het Midden-Oosten (vooral Saoedi-Arabië) daalde van 19% naar 14%.

Diesel en stookolie

De Belgische raffinaderijen produceren vooral diesel: diesel en stookolie vertegenwoordigen 45% van de jaarlijkse productie van de Belgische raffinaderijen. Benzine volgt met 11%. De raffinaderijen produceren meer brandstoffen dan nodig voor ons verbruik wat volgens Energia onze bevoorradingszekerheid kan helpen. Deze verhouding was vrijwel gelijklopend tijdens de laatste jaren. De productie van brandstoffen in ons land door de raffinaderijen is hoger dan het jaarlijkse verbruik wat onze bevoorradingszekerheid kan helpen.

Diesel

In België wordt nog steeds vooral met diesel gereden: diesel vertegenwoordigde 68% van het totale verbruik van brandstoffen voor het wegtransport (personen- en vrachtwagens samen) maar daalde lichtjes jaar na jaar.  De accijnsontvangsten van de overheid op brandstoffen bedroegen eind 2023 5,91 miljard euro. Hieraan moet de btw nog worden toegevoegd.

Bijmengingsverplichting biobrandstoffen

In 2023 was de bijmengingsverplichting van biobrandstoffen 10,5% conform het Nationaal Energie-en Klimaatplan. De sector respecteert volgens Energia dit traject. De ondernemingen uit de sector komen de Europese en Belgische bijmengingsverplichtingen (biocomponenten) na in overeenstemming met het traject van het Nationaal Energie- en Klimaatplan. Voor benzine is dit voornamelijk met inbreng van ethanol (E10), voor diesel (B7) met inbreng van Fame (biodiesel) en HVO3.

Elektrische voertuigen

Van het totaal aantal nieuw ingeschreven wagens in 2023, waren er bijna 20% elektrische wagens en 29% hybride wagens. Elektrische batterijvoertuigen vertegenwoordigden eind 2023 3% van het Belgische wagenpark, waarvoor de sector laadpalen uitrolt op zowat 3.000 servicestations. “Onze sector blijft een essentiële speler om de energiebevoorrading in ons land te verzekeren”, zegt Wim De Wulf, secretaris-generaal Energia. “Niet alleen voor het transport (op de weg, in de lucht en op het water) maar ook om de noodzakelijke grondstoffen te produceren voor de petrochemische industrie die duizenden producten uit ons dagdagelijks leven produceert. De productie van brandstoffen in ons land is hoger dan het jaarlijks verbruik wat onze bevoorradingszekerheid kan helpen. De brandstoffen die verbruikt worden, bevatten ook alsmaar meer koolstofarme bio-bestanddelen waarbij de bedrijven uit onze sector hierbij het beleidskader respecteren. Het Europees embargo op Russische aardolieproducten werd gerespecteerd. Het aandeel elektrische voertuigen wordt bediend via een groeiend aantal (snel)laadpalen op onze servicestations. Kortom, een sector in transformatie.

De kerncijfers 2023 van Energia zijn terug te vinden op : www.energiafed.be

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals