Benzineverbruik vrachtwagentransport met 25% gestegen ten opzichte van 2019
In antwoord op de parlementaire vraag van Volksvertegenwoordiger Gilles Vanden Burre (Ecolo) gaf de Minister van Financiën Vincent Van Peteghem een reeks vrij verhelderende informatie over het brandstofverbruik in België met betrekking tot het vrachtwagentransport, met het oog op de milieugedachten en mobiliteit. Dat meldt UPTR, een organisatie die de belangen van Belgische vervoerders en logistieke spelers verdedigt.
UPTR vergelijkt al jaren de evolutie van het brandstofverbruik en de accijnzen – met betrekking tot de vervoerders en logistieke spelers – die dit jaarlijks opbrengt, met de afgelegde kilometers die onderworpen zijn aan kilometerheffing. Uit deze gegevens die de minister meedeelde haalde UPTR de volgende elementen. Het benzineverbruik is met 25% gestegen ten opzichte van 2019. Het dieselverbruik is gestegen met 10,65% gedaald ten opzichte van 2019.
Buitenlandse transporteurs
De netto-accijnsinkomsten op diesel en benzine brachten de federale overheid 5,4 miljard euro op. Buitenlandse transporteurs hebben bijgedragen aan de financiën van de Belgische staat, voor een bedrag van 604 miljoen euro door hun tanks in België te vullen voor meer dan 1,5 miljard liter. Het industriële en (veronderstelde) agrarische gebruik van rode diesel neemt niet af.
C02
Berekenend “aan de uitlaat”, stootten Belgische weggebruikers 25 miljoen ton CO2 uit. Een stabiel cijfer, dat volgens UPTR volledig in strijd is met de doelstellingen van ‘Fit for 55 (- 55% tegen 2030) In 2023 daalde het aantal kilometers afgelegd op de tolwegen (+ 3,5 ton) met 3,28%. Met de kilometerheffing haalden de 3 regio’s 888 miljoen op, een stijging van 7% (door de tariefverhoging in Wallonië en de jaarlijkse indexering)
Professionele diesel
Energiafed, de multi-energiefederatie die de ondernemingen in België vertegenwoordigt die multi-energieoplossingen aanbieden voor mobiliteit en verwarming, voegde er nog enkele cijfers aan toe. “Wat de accijnsontvangsten betreft kwam dit in 2023 in totaal neer op 5,9 miljard euro zonder btw en waarbij de terubetaling van professionele diesel al in mindering is gebracht”, zegt Jean-Benoît Schrans. “Wat de subsidies betreft, vertegenwoordigt onze sector – brandstoffen voor transport- slechts ongeveer 13% van het totaal – het sociaal tarief voor stookolie moet hier buiten beschouwing worden gelaten – dat jaarlijks gaat dalen in functie van de vermindering van de professionele diesel (terugbetalingen).”