Memorandum wil waterstofeconomie in Europa stimuleren
The Belgian Hydrogen Council (BHC), NLHydrogen (NLH) en de Duitse Nationale Waterstofraad (Nationaler Wasserstoffrat, NWR) hebben een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend – op de World Hydrogen Summit in Rotterdam – waarmee ze hun engagement voor gezamenlijke initiatieven gericht op het bevorderen van de waterstofeconomie in de Noord-West-regio van Europa bekrachtigen.
De ondertekening van dit MOU betekent een belangrijke stap voorwaarts in de gezamenlijke inspanningen van de Belgische, Nederlandse en Duitse industrie, universiteiten, onderzoeksinstellingen en het maatschappelijk middenveld om innovatie te stimuleren en de wijdverspreide toepassing van waterstoftechnologieĆ«n in Europa te bevorderen.Ā Het is ook een sterk signaal aan de respectieve regeringen en het nieuwe Europees Parlement dat samenwerking tussen naburige lidstaten essentieel zal zijn om onze waterstofmarkt voor de toekomst te versterken.
Platform
Het MOU bouwt voort op de lange geschiedenis van samenwerking en wederzijdse ondersteuning tussen Belgiƫ, Nederland en Duitsland. Het wil een platform creƫren voor samenwerking tussen industrie, overheid, universiteiten, onderzoeksinstituten en het maatschappelijk middenveld om innovatie en duurzaamheid in de waterstofsector te bevorderen. Tot de belangrijkste doelstellingen van het MOU behoren het vergemakkelijken van gezamenlijke publicaties, het bevorderen van de wijdverspreide toepassing van waterstoftechnologieƫn en het ondersteunen van de integratie van waterstof in het landschap van hernieuwbare energie, in overeenstemming met het Europees beleid zoals RED II/III (Richtlijn Hernieuwbare Energie II/III).
Grote schaal
Naadloze grensoverschrijdende samenwerking tussen BelgiĆ«, Nederland en Duitsland zal noodzakelijk zijn om de impact van waterstofinitiatieven op regionale schaal te maximaliseren. āDe import van groene waterstof uit landen met voldoende wind, zon en ruimte naar de Europese industrie is een belangrijke stap om de Europese klimaatdoelstellingen te halenā, zegt Tom Hautekiet, voorzitter van de Belgian Hydrogen Council. āBelgiĆ« en Nederland zullen belangrijke hubs zijn om waterstof te transporteren naar de Duitse industrie. Essentieel is het harmoniseren van regelgeving en het implementeren van gedeelde infrastructuur voor import, afname en doorvoer. Op die manier kunnen we een robuust ecosysteem creĆ«ren en een invoerhub in Noordwest-Europa oprichten. Deze gezamenlijke inspanning zal niet alleen onze Belgische industrie ten goede komen, maar ook bijdragen tot de welvaart van de hele regioā.
Brede marktvoordelen
De drie partijen geloven dat deze samenwerking brede marktvoordelen zal opleveren door het bevorderen van gezamenlijke initiatieven op het gebied van markt- en technologieontwikkeling, evenals beleid, het regelgevend kader en communicatie met belanghebbenden. Ā āNederland, BelgiĆ« en Duitsland zijn historisch gezien de belangrijkste gebruikers van waterstof in Europa, en we staan voor vergelijkbare uitdagingen bij de productie en het gebruik van schone waterstof in verschillende sectorenā, zegt Jacqueline Vaessen, waarnemend directeur van NLHydrogen, is enthousiast. āDe krachten bundelen met andere verenigingen om deze uitdagingen aan te pakken komt de ontwikkeling van de waterstofmarkt in de drie landen ten goede.ā
Situatie
Als we naar de huidige stand van zaken kijken rond waterstof in BelgiĆ«, dan zien we enerzijds een aantal realisaties op gebied van waterstof aangedreven transportĀ en anderzijds een aantal grote projecten die ontwikkeld worden voor het bevoorraden van onze industrie met koolstofarme waterstof. Qua waterstof aangedreven transport, zijn er al een aantal waterstofstations aanwezig in de Benelux, waarvan de meeste in Nederland, gevolgd door BelgiĆ« en Luxemburg, zo blijkt uit cijfers van WaterstofNet.
Projecten
De afgelopen jaren vonden al heel wat initiatieven en projecten plaats. De stad Antwerpen had in 2021 nog een wereldprimeur beet: een tankstation waar ook schepen waterstof kunnen tanken. Het was een realisatie van CMB.TECH, een afdeling van rederij CMB die zich toelegt op waterstoftoepassingen. Ook vervoersmaatschappijen testen met waterstofbussen. In Antwerpen rijden al verschillende jaren vijf waterstofbussen van de Lijn. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB deed de afgelopen jaren een test met een waterstofbus op lijn 57 tussen de haltes Militair Hospitaal en Noordstation. Op die manier wilde de MIVB zich oriƫnteren op toekomstige aankopen.
Vuilniswagens op waterstof
In Antwerpen rijden twee vuilniswagens op waterstof rond die gebouwd zijn door E-trucks in Lommel en tanken bij een van de DATS24 tankstations die waterstof verdelen. CMB-tech heeft een dual fuel vrachtwagen ontwikkeld waarin zowel Diesel als waterstof verbrand worden en heeft een passagiersschip, een sleepboot en een crew transport vessel ontwikkeld met dezelfde technologie. Ā Maar de echte grote projecten en infrastructuurwerken worden nu ook voorbereid, met enkele grote waterstofproductie projecten in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, Gent en Oostende die de komende jaren zullen gerealiseerd worden, met Vlaamse en Europese steun. FLuxys is recent aangeduid als beheerder van het toekomstige waterstof-transport netwerk in BelgiĆ«, waarvan de eerste stukken recent zijn gelegd.Ā Dit waterstofnetwerk zal onze havens en industriegebieden verbinden met de buurlanden en deel uit maken van de de āEuropean Hydrogen Backboneā.