TSG zorgt voor elektrificatie van Donaldsons parkeerterrein met 36 laadpalen
In de race naar duurzaamheid heeft Donaldson, specialist in filteroplossingen, een krachtige zet gedaan door zijn parkeerterrein te elektrificeren. TSG heeft in Leuven 36 laadpalen geĂŻnstalleerd, waarbij Geert Engelen, facility manager bij Donaldson, het volledige project op de voet volgde. Donaldson ondersteunt diverse sectoren bij het filteren van lucht, oliĂ«n en vloeistoffen. Hun doel is om de leidende rol op te nemen in technische vraagstukken met betrekking tot emissieloze filtratiesystemen. Door de elektrificatie van het wagenpark en het installeren van laadpalen scherpt Donaldson zijn streven naar een groenere wereld aan. âHet wordt nu ook tastbaar op ons parkeerterreinâ, benadrukt Geert Engelen.
TSG heeft, als strategische partner, het terrein van Donaldson getransformeerd door 36 hoogwaardige laadpalen te installeren van het merk Shell Recharge. Geert Engelen blikt terug op een geslaagd project: âIk ben tevreden over de service. Ik kan zelfs zeggen dat TSG een perfecte service geleverd heeft waarbij wij als klant centraal stonden. Hun focus op klanttevredenheid was duidelijk merkbaar tijdens onze constructieve samenwerking. Op momenten dat zich uitdagingen voordeden, konden we steeds rekenen op de ondersteuning van TSG. De klantgerichtheid, de bereidheid om aan onze wensen te voldoen en de flexibiliteit maken van TSG een waardevolle partner.â
TSG stond bij dit project in voor de installatie van 36 laadpalen van het merk Shell Recharge, de begeleiding bij de keuring, de bekabelingswerken van de hoogspanningskast tot aan de stuurkasten van de laadpalen, de uitvoering van het technische verhaal en de voorbereiding van de expansie.
Donaldsons keuze voor elektrificatie is niet alleen duurzaam, maar ook economisch slim. Volgens Geert Engelen zal de investering al binnen drie jaar zijn vruchten afwerpen. Bovendien ziet hij het als een aantrekkelijke investering voor werknemers en bezoekers in een wereld waar elektrische voertuigen steeds prominenter worden. Met de transitie van atmosferische- naar elektrische motoren is de vraag naar laadinfrastructuur op de werkvloer onvermijdelijk. Het parkeerterrein van Donaldson is momenteel in transitie, maar Geert Engelen sluit verdere uitbreidingen niet uit. âWe moeten voldoen aan de groeiende behoefte aan laadinfrastructuur. Met de nieuwe regelgeving dat bedrijfswagens enkel elektrisch mogen zijn vanaf 2026, worden we gestimuleerd om als bedrijf mee te gaan in dit elektrische verhaal. In BelgiĂ« worden bedrijfswagens vaak aangeboden als onderdeel van het salarispakket. Het is een logische zet van de regering om bedrijven aan te moedigen richting elektrificatieâ, licht hij toe.
Momenteel zijn er voldoende laadpunten beschikbaar op het parkeerterrein om tegemoet te komen aan de vraag. âEen typische laadduur bedraagt ongeveer vijf uur. Dit betekent dat we ongeveer twee laadbeurten per dag kunnen organiseren. Dit is goed voor zoân 65 laadsessies per dag. De parkeerindeling is dan ook ontworpen met twee parkeerplaatsen per laadpaal, waardoor er altijd voldoende beschikbaarheid is.â TSG heeft al de nodige voorbereidingen getroffen om een eventuele uitbreiding mogelijk te maken. âBij een mogelijke uitbreiding zal ik zeker en vast opnieuw contact met jullie opnemenâ, vult hij verder aan.
Sinds het project in januari werd opgeleverd, werd op het parkeerterrein van Donaldson al meer dan 16.000 kWh aan elektriciteit geladen. Hiermee is al meer dan 13.500 ton CO2-emissies bespaard, een concrete bijdrage aan een groenere planeet.
âEuropa en aandeelhouders vereisen nu niet alleen een financiĂ«le rapportage, maar ook een duurzaamheidsrapport, wat steeds crucialer blijkt te worden voor het verkrijgen van leningen en het aantrekken van aandeelhoudersâ, meldt Geert Engelen. Donaldson streeft ernaar de energie-efficiĂ«ntie van hun installaties en gebouwen te verbeteren, met als doel zowel het energieverbruik te verminderen als bij te dragen aan een duurzamere wereld. In de huidige overgang van diesel naar elektrische motoren en de elektrificatie van het parkeerterrein is de vraag naar laadinfrastructuur onvermijdelijk toegenomen. Geert Engelen benadrukt de bewuste keuze voor laadinfrastructuur op de werkplek: âDe elektriciteit die we hier aankopen, is goedkoper dan de energieprijs die we betalen om leasewagens thuis of openbaar te laden. Het grote prijsverschil maakt het essentieel om zoveel mogelijk laadpalen op de werksite te installeren, zodat we het voordeligste tarief kunnen benutten. Vier jaar geleden hebben we besloten 100% groene elektriciteit aan te kopen, waardoor hier nu uitsluitend groen geladen wordt. Op deze manier willen we onze inzet voor duurzaamheid, met de elektrificatie van het parkeerterrein, opnieuw benadrukken.â
De elektrificatie van het parkeerterrein van Donaldson is niet alleen een stap richting duurzaamheid maar ook een tastbaar bewijs van hoe bedrijven met een visie actief bijdragen aan een groenere toekomst.