Daimler Truck start test met vrachtwagens op vloeibare waterstof
Daimler Truck gaat de volgende ontwikkelingsfase in om het transport met vrachtwagens op waterstof te decarboniseren. Na een strenge testfase op het testcircuit en op de openbare weg hebben de brandstofceltrucks nu een vooruitstrevend ontwikkelingsstadium bereikt voor de inzet in de eerste wagenparken van klanten. Daarom zet Daimler Truck nu de volgende stap met de bouw van een eerste testwagenpark van Mercedes-Benz GenH2 Trucks. Naar verwachting zullen de ondernemingen Amazon, Air Products, INEOS, Holcim en Wiedmann & Winz vanaf midden 2024 deelnemen aan de eerste klantentests om initiƫle ervaring op te doen met CO2-vrij langeafstandsverkeer, waarbij brandstofcelvrachtwagens worden gebruikt.
De 5 trekkers worden op specifieke trajecten in Duitsland ingezet voor verschillende langeafstandstransporten, zoals het transport van bouwmaterialen, zeecontainers of cilindergassen. Tijdens deze eerste klantentests blijven de GenH2 Trucks onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van Mercedes-Benz Trucks. De voertuigen worden bijgetankt bij speciale openbare tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Wƶrth am Rhein en in de omgeving van Duisburg. Daimler Truck en zijn partnerbedrijven laten zien dat koolstofvrij vervoer met vrachtwagens op waterstof vandaag al mogelijk is. Om de transformatie te laten slagen, moet er de komende jaren echter een internationale tankinfrastructuur worden opgebouwd en moet er voldoende groene vloeibare waterstof beschikbaar zijn.
Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor Truck Technology: “Met dit eerste klantenwagenpark worden onze brandstofceltrucks nu getest in de realiteit. Een win-winsituatie voor beide partijen: onze klanten leren de brandstofceltechnologie in de dagelijkse praktijk kennen en ons engineeringteam krijgt een beter inzicht in de behoeften van de klant en relevante toepassingen, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij de ontwikkeling van de serie.”