Ontdek de opvallendste conclusies uit de Shell Recharge EV Drivers Survey 2023
Deze enquête werd door LCP Data uitgevoerd in opdracht van Shell Recharge. Voor het nieuwste rapport zijn maar liefst 25.000 EV-rijders ondervraagd vanuit verschillende West-Europese markten: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en dit jaar voor het eerst ook Italië. Ook ruim 1.300 Belgische EV-rijders werden bevraagd. Het onderzoek toont aan dat Belgische EV-bestuurders zich steeds minder zorgen maken over elektrisch laden. 47% van de geënquêteerden vindt het niet nodig om dagelijks te laden. Dit betekent dus dat bestuurders door hun ervaring meer vertrouwen krijgen in de mogelijkheden van hun EV’s en in de accuduur. Opvallend is wel dat het aantal passen die Belgische EV-bestuurders bezitten licht gestegen is (+4% sinds 2022), terwijl die hoeveelheid in de ons omringende landen meestal daalt. 23% heeft meer dan vier apps om hun EV te beheren en optimaal te benutten, 13% van de gebruikers heeft er zelfs zes of meer. 47% van de EV-bestuurders is bereid iets meer te betalen voor één uniforme toegangsmethode tot de laadpunten. Hoewel de prijs één van de belangrijkste factoren is bij het kiezen voor bepaalde laadpassen, spelen gemak en ervaring dus eveneens een belangrijke rol. 44% van de EV-bestuurders heeft thuis geen laadpunt en moet dus gebruik maken van publieke laadpunten. Dat is trouwens 10% meer dan in 2022. 48% van de Belgische EV-rijders zegt dat ze bestemmingen vaker zouden bezoeken als deze over laadpunten zou beschikken. Tot slot blijkt uit de data van Shell dat EV-rijders bereid zijn om een uur of meer in een supermarkt, winkel, tankstation of dergelijke door te brengen terwijl ze hun EV laden.