EU bereikt akkoord over elektrisch laden
De Europese Unie bereikte een voorlopig akkoord bereikt over de verplichte uitbreiding van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Dit akkoord moet de overgang naar emissievrij wegvervoer mogelijk maken en bijdragen tot de doelstelling om de broeikasgasemissies tegen 2030 met minstens 55% te reduceren. Het programma bevat verplichte streefcijfers voor de uitrol van infrastructuur voor elektrisch opladen en het tanken van waterstof. Volgens de overeenkomst moet de oplaadinfrastructuur voor auto’s en bestelwagens even snel groeien als het aantal voertuigen. Daartoe moet voor elke geregistreerde elektrische wagen in een bepaalde lidstaat een vermogen van 1,3 kW worden geleverd door een openbaar toegankelijke oplaadinfrastructuur. Bovendien moeten vanaf 2025 om de 60 km langs de Europse snelwegen snellaadstations met een vermogen van minstens 150 kW worden geĆÆnstalleerd. Voor zwaar transport moeten vanaf 2025 eveneens om de 60 km laadpalen met een minimum van 350 kW worden voorzien. Die laadinfrastructuur moet onder meer op beveiligde parkeerplaatsen komen, zodat ’s nachts laden mogelijk is. Vanaf 2030 moeten er in alle stedelijke knooppunten en om de 200 km langs Europese snelwegen waterstofstations worden geplaatst, die zowel auto’s als vrachtwagens kunnen bedienen. Op die manier moet een voldoende dicht netwerk worden uitgebouwd, zodat waterstofvoertuigen probleemloos door de volledige EU kunnen rijden. Het akkoord stipuleert ook dat uitbaters van oplaad- en waterstofstations een volledige prijstransparantie moet garanderen en toegankelijke betaalmogelijkheden ter plaatse moeten voorzien. Voorts vernamen we dat de EU-landen een definitief akkoord rond het verbod op de verkoop van benzine- en dieselwagens in Europa vanaf 2035. Duitsland eiste immers een vrijstelling voor auto’s op e-brandstoffen en kreeg die ook.