2022 was moeilijk jaar voor de autoverkoop in België

autos2.jpg

De tweedehandsmarkt liet in de laatste maand van het jaar opnieuw een verlies van -5% optekenen, 50.950 inschrijvingen tegenover 53.619 vorig jaar. Het volledige jaar 2022 werd zodoende afgesloten met 642.669 inschrijvingen, het laagste cijfer in ruim 25 jaar. Een verlies van -9,4% of 66.936 exemplaren minder dan vorig jaar toen er 709.605 voertuigen opnieuw werden ingeschreven. Ook vergeleken met het coronajaar 2020 noteerde Traxio een terugval van -2,6 %. Ook de markt van nieuwe personenwagens is er ondanks vijf groene maanden met stijgende cijfers niet meer in geslaagd om het jaar af te sluiten met een positief saldo. De voorbije 12 maanden werden 366.303 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een verlies van -4,4 % of 16.280 exemplaren vergeleken met 2021.

“Na een goed jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een moeilijker jaar achter de rug heeft. Zoals de tussentijdse maandcijfers voorspelden werd het jaar afgesloten met net geen 10 % verlies.  Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 66.936 voertuigen. Diverse factoren spelen hierbij een rol: feit is  dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, reken daarbij nog de aanslepende energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. We merken ook dat de markt opnieuw in evenwicht komt. De markt van nieuwe wagens kampte de voorbije jaren met corona, halfgeleiders en grondstoftekorten. Hierdoor zagen we een verschuiving naar de tweedehandsmarkt en speelde de wet van vraag en aanbod haar rol. Nu nieuwe wagens vlotter kunnen geleverd worden komen er opnieuw meer tweedehandswagens beschikbaar en evolueert de markt naar een nieuw evenwicht. We noteren ook dat de nieuwmarkt ondanks een beter tweede semester het jaar toch afsluit met een negatief saldo: 366.303 nieuwe voertuigen en dus -4,4 % minder dan vorig jaar. De verhouding occasie vs. nieuwmarkt bedraagt nog steeds 1,75, terwijl het totale wagenpark tweedehands plus nieuwe voertuigen met -8,2 % kromp vergeleken met vorig jaar nl. 1.008.972 tegenover 1.092.728 voertuigen één jaar geleden”, verduidelijkt Filip Rylant, woordvoerder van Traxio.

Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten) deelt zijn ervaringen uit de showroom: “Wat de markt het meest heeft getypeerd is het gebrek aan wagens in het algemeen en de lange leveringstermijnen specifiek bij de nieuwe voertuigen. We stellen ook vast dat wagens duurder zijn geworden en daar zijn verschillende oorzaken voor. Eerst en vooral is de vraag groter dan het aanbod en dus hierdoor ontstaat er schaarste en gaat de prijzen naar omhoog en de worden de kortingen verminderd. Oorzaken van de schaarste zijn ongetwijfeld de naweeën van corona, de conflict in Oekraïne, maar ook logistieke problemen. De meerprijs is ook het gevolg van duurdere grondstoffen en duurdere energie. Gezien de nieuwmarkt toch zeker in België gedragen wordt door de fleet zijn ook de duurdere modellen meer in trek. Bij de fleet is ook het gebruik (via leasing) al meer ingeburgerd dan het bezit waardoor het prijsverschil bij aankoop van minder groot belang is (hogere inkoopwaarde). De tweedehandsmarkt is vooral de markt van de particulier geworden. Als het consumentenvertrouwen weer stijgt zal deze weer toenemen. Het aanbod is iets verbeterd en de prijzen stagneren. Het blijft een wispelturige markt die snel de ene of andere richting kan uitgaan.”

Onderwerpen:

Auteur: Service Station