Siemens en Mahle slaan handen in elkaar op vlak van draadloos opladen elektrische voertuigen
Mahle en Siemens hebben een intentieverklaring ondertekend voor samenwerking op het gebied van draadloze laadsystemen voor elektrische voertuigen. In de toekomst zullen beide ondernemingen samen complete infrastructuur- en automobieltechnische systemen ontwikkelen en testen. EĂ©n van de aandachtsgebieden zal de optimalisatie van technologische normen voor inductieve laadtechnologie zijn. “Wij zijn zeer verheugd dat wij in Siemens een sterke partner hebben gevonden om grote vooruitgang te boeken op het gebied van inductief laden. De gecombineerde ervaring van beide bedrijven geeft ons een duidelijk concurrentievoordeel,” aldus Dr. Harald Straky, Vice President Global Development bij MAHLE.
“Het draadloos opladen van elektrische voertuigen is in opkomst als een belangrijke markt voor de toekomst. Het maakt niet alleen het leven van bestuurders aanzienlijk eenvoudiger, die niet langer met kabels en connectoren hoeven te klungelen, maar het is ook een cruciale vereiste voor de autonome mobiliteit van morgen. De overdrachtsefficiĂ«ntie van draadloos, inductief opladen is vergelijkbaar met plug-in systemen,” aldus Dr. Stefan Perras, hoofd voorontwikkeling en innovatie voor laadinfrastructuur bij Siemens AG.
MAHLE heeft zijn ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van draadloos opladen de afgelopen jaren versterkt. Daartoe behoren twee projecten die worden gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie: het ene project is gericht op de ontwikkeling van een fabrikantoverschrijdend inductief laadsysteem voor voertuigen. In het tweede project wordt een gestandaardiseerde meetmethode voor de elektromagnetische compatibiliteit van inductieve systemen ontwikkeld. De technologiegroep is reeds op de markt met haar kabelgebaseerde infrastructuuroplossing: chargeBIG.