Brandstoffen- en carwashindustrie verheugd om elkaar terug te zien tijden UNITI 2022
Van 17 tot en met 19 mei jl. vond in Stuttgart (Duitsland) UNITI expo 2022, de toonaangevende Europese vakbeurs voor de brandstoffen- en carwashindustrie, plaats. Meer dan 16.000 vakbezoekers uit 100 landen kwamen gedurende drie dagen samen om de nieuwste ideeën en innovaties te delen. Messe Stuttgart bood onderdak aan 431 exposanten uit 37 landen, die de meest innovatieve producten en diensten in de segmenten brandstoffen, convenience en carwash presenteerden. De industrie was verheugd om vier jaar na de vorige editie elkaar terug te ontmoeten. Een uitgebreid conferentieprogramma verdeeld over drie forums vormde duidelijk een meerwaarde voor deze succesvolle UNITI expo 2022.
Op dinsdagochtend wachtten bezoekers vol spanning tot deuren van UNITI expo 2022 opengingen en ze de 431 standhouders uit alle segmenten van de brandstoffenretail en carwashsector (verspreid over een beursoppervlakte van 40.000 m²) konden bezoeken. Tijdens de beurs viel duidelijk op dat professionals van over de hele wereld verheugd waren om innovaties en zakelijke kansen eindelijk weer persoonlijk te bespreken.
“De sfeer op UNITI expo 2022 was ongelooflijk!” zei Elmar Kühn, Managing Director van UNITI Kraftstoff GmbH, organisator van UNITI expo. “Het is duidelijk dat exposanten en bezoekers stonden te popelen om het beste te halen uit deze internationale netwerkgelegenheid na de pandemie. Zowel in officiële interviews als in privégesprekken bevestigden de deelnemers dit beeld.”
De hallen 1, 3 en 5 van Messe Stuttgart stroomden op de eerste dag al snel vol met bezoekers en behielden gedurende de drie dagen een sterk volume. In hal 1 konden de aanwezigen zich verdiepen in de thema’s ‘Shop & convenience’ en ‘Oil companies & fuel retailers.’ Bedrijven als Lekkerland SE, Aral AG en Franke Coffee Systems presenteerden nieuwe concepten. Een hoogtepunt in hal 1 was het paviljoen voor alternatieve brandstoffen, waar nationale en internationale bedrijven een breed scala aan energieopties presenteerden om het vervoer van vandaag en morgen van energie te voorzien. Deze omvatten waterstof, eFuels, methanol, LNG en elektrisch laden. Op het Hack GENUSSGARTEN FOODCOURT werden topconcepten op het gebied van eten en drinken gepresenteerd. Bezoekers en exposanten konden genieten van een veelheid aan culinaire concepten en een pauze nemen tijdens hun druk beursbezoek. Op het UNITI expo Forum vonden een aantal boeiende presentaties plaats over de toekomst van de sector.
Het gedeelte ‘Car wash & car care’ strekte zich uit van hal 1 tot een groot deel van hal 3. De belangrijkste spelers uit de sector waren allemaal aanwezig voor de belangrijkste show in hun agenda. Roll-overs, selfwashes, wastunnels, betaalsystemen, stofzuigers, borstels, carwashchemicaliën en duurzame waterbehandeling,enzovoort: bezoekers konden er alles vinden wat met de professionele carwashbusiness te maken heeft.
Het gebied ‘Technologie, betaling & logistiek’ besloeg hal 3 en de gehele hal 5. Nieuwe soorten brandstof en digitalisering waren de belangrijkste trends op de beurs. Internationale retailers konden de meest innovatieve oplossingen zien voor tanks, brandstoflogistiek, betalingen, nozzles en tankstationmanagement. De thema’s duurzaamheid en digitalisering stonden ook centraal op het Carwash Forum en het International Forum. In deze sessies verkenden industrieleiders best practices, uitdagingen en kansen in een dynamische markt.
Een hoogtepunt was alvast de UNITI expo Networking Party op dinsdagavond. Bij de ingang van de beurs konden de aanwezigen genieten van een geweldige avond met muziek, eten en vuurwerk. Ondanks de uitdagende context bestempelden bezoekers, exposanten en organisatoren het evenement als een groot succes. Het UNITI exp- team was blij met het niveau van de opkomst en de steun die werd getoond door de industrie.
“Rekening houdend met de dramatische daling van het aantal bezoekers uit Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne, evenals het gebrek aan deelnemers uit gebieden die nog strenge COVID-19-maatregelen hanteren, zoals China en Zuid-Korea, waren we in staat om een vergelijkbaar aantal internationale bezoekers te verwelkomen als in 2018. We noteerden zelfs een aanzienlijke toename uit specifieke regio’s, zoals Latijns-Amerika,” zegt Bruno Boroewitsch, Managing Director van com-a-tec GmbH, verantwoordelijk voor de organisatie en marketing van de beurs.
UNITI expo is er na een onderbreking van vier jaar door de pandemie opnieuw in geslaagd om de hele industrie onder één dak te krijgen. De organisatie kijkt dan ook vol vertrouwen uit naar de volgende edite die van 14 tot en met 16 mei 2024 in Stuttgart staat gepland.