Verkoop personenwagens zakt verder weg

autos2.jpg

Zowel de verkoop van occasies als nieuwe wagens verliezen steeds meer terrein, aldus mobiliteitsfederatie Traxio. De daling van de tweedehandsmarkt zet zich door in maart 2022: afgelopen maand werden 57.215 occasies ingeschreven, dat is een daling met -16,2% vergeleken met vorig jaar (68.310). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien toen half maart de showrooms dicht gingen o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor het eerste kwartaal ligt met 167.628 stuks een dikke -8,4 % lager dan in 2021 (183.063). Ook hier is geen echte vergelijking mogelijk met 2020. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot. Ook de inschrijvingen van nieuwe wagens kleuren rood vergeleken met het voorbije jaar. In maart  noteerden we 36.416 nieuwe inschrijvingen, of -20,9% t.o.v. 2021 (46.066). De cijfers voor het eerste kwartaal werden afgesloten met een daling van -14,7% of slechts zo’n 103.967 stuks vergeleken met 121.868 in 2021.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven occasiewagens daalde in maart opnieuw met -16,2% tot zo’n 57.215 eenheden vs.68.310 in 2021. Vergelijken met 2020 is niet relevant want op 18 maart 2020 werd de eerste lockdown ingevoerd voor alle niet-essentiële winkels. De inschrijvingscijfers zijn toen gecrasht, en zijn de maanden erna ook abnormaal laag gebleven. Vandaar de vreemde stijging van maart 2022 (+ 44,6%) ten opzichte van maart 2020. We hebben vanaf nu dus geen ‘normaal vergelijkingspunt’ meer met cijfers ten opzichte van een normaal jaar, of we moeten 3 jaar teruggaan in de tijd.”

TRAXIO legde ook zijn  oor te luisteren in het dealernetwerk. Henri de Hemptinne, voorzitter van de concessiehouders (GDA) legt uit: “De leveringen van nieuwe wagens blijven behoorlijk achter: halfgeleiders, Oekraïne, de recente aardbeving in Japan en nieuwe coronalockdowns in China blijven de grote spelbrekers bij de leveringen. In maart zijn er ook duidelijk minder bestelbonnen geschreven : inflatie en de oorlog in Oekraïne hebben de particulier thuis gehouden, maar ook bedrijven stellen hun aankoop uit. Op de tweedehandsmarkt zijn de prijzen sterk gestegen (+15%) door het gering aanbod en is het consumentenvertrouwen door internationale situatie en inflatie sterk gedaald. Daardoor merken we een veel lagere verkoop. De energieprijzen zijn sterk gestegen en ook dat heeft zeker zijn invloed. Het is bijgevolg zeer rustig in de showrooms”. 

Eenzelfde negatieve tendens horen wij ook van Ivo Willems (Cardoen): “Net als de vorige maanden was er in maart een schaarste voor de occasiewagens. Er worden maar weinig nieuwe wagens geleverd, dus blijft iedereen met de oude wagen rijden en daardoor is er dus weinig instroom op de tweedehandsmarkt. We zien dat de consument zoekt naar goedkopere (- 15.000 €) occasies, maar ze helaas niet kan vinden.

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station