COVID-19 woog vorig jaar op productie en verbruik transportbrandstoffen in België

autos.jpg

Ook de petroleumsector ontsnapt niet aan de gevolgen van de COVID-19 pandemie, zo blijkt uit cijfers die de Belgische petroleumfederatie recent bekend maakte. De algemene terugval van de economische activiteit in België liet zich eveneens in de petroleumsector voelen: een daling met 22% van de productie van de raffinaderijen in ons land en een afname met 9% van de consumptie van petroleumproducten voornamelijk  benzine en vliegtuigbrandstoffen. De terugval van het dieselverbruik was kleiner omdat tijdens de pandemie het vrachtwagentransport grotendeels werd verdergezet. De daling van de productie van de raffinaderijen, als gevolg van de teruggelopen vraag naar transportbrandstoffen, veroorzaakte dankzij de adequate stockagecapaciteit geen productie-onderbrekingen bij de raffinaderijen. Tot slot bleven de petroleumproducten met 39% veruit de belangrijkste energiebron voor de primaaire energieconsumptie in ons land gevolgd door aardgas en kernenergie. 

Het totale verbruik van petroleumproducten daalde in 2020 met ongeveer 9%. Deze terugval was het sterkst bij de transportbrandstoffen (-14%) wat een gevolg is van het mindere autoverkeer tijdens de Covid-pandemie in 2020 .Het transport was in veel gevallen immers beperkt tot de essentiële verplaatsingen. Het verbruik van zowel benzine als diesel daalde significant in het 2020 COVID-jaar. Diesel kende een kleinere terugval in vergelijking met benzine omdat tijdens de lockdownperiode een groot deel van het vrachtwagentransport verder blijf rijden en die groep vertegenwoordigt een groot deel van het dieselverbruik. De verhouding van het verbruik in 2020 tussen diesel (76%) en benzine (24%) bleef nagenoeg ongewijzigd. Na de inkrimping van het aantal inschrijvingen van nieuwe dieselwagens sinds 2015, noteerde men in 2020 voor het eerst opnieuw een stijging van het aantal nieuwe dieselwagens, alsook  van hybride wagens. 

 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Service Station