Nood aan extra laadinfrastructuur in België

elektrische_auto.jpg

AVERE Belgium, de federatie voor elektrische mobiliteit in België, lijstte recent de cijfers van de publieke laadinfra in ons land op. Begin 2021 stonden er 8.482 publieke laadpunten in België. Dit komt overeen met ongeveer 4.200 publieke laadpalen, waarvan 476 met een capaciteit van meer dan 22kW (de zogenaamde snelladers). Ook al daalde het gebruik van de publieke laadinfrastructuur door de gezondheidscrisis drastisch in 2020, het aantal laadpunten groeide kwalitatief en stabiel. Het is de verwachting en ambitie van AVERE België dat dit jaar de kaap van de 10.000 publieke laadpunten overschreden wordt. Maar algemeen verbleken de Belgische cijfers in een Europese context en hinkt de Belgische laadinfrastructuur fors achterop in vergelijking met landen zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland. Bovendien vertraagde de uitrol van de laadinfrastructuur het afgelopen jaar, zeker in Vlaanderen, en ook in 2021 lijkt dit het geval te zullen zijn. Terwijl er in België net nood blijkt te zijn aan een veel grote laadinfrastructuur, zeker nu autofabrikanten zoals Ford en Jaguar aankondigden om binnen enkele jaren volledig de elektrische kaart te willen trekken. Volgens AVERE Belgium is de verwachting dat ons land tegen 2030 ruim twee miljoen elektrische auto’s zal tellen. Dit zou betekenen dat er tegen dan meer dan 150.000 elektrische oplaadpunten noodzakelijk zullen zijn. 

 

Auteur: Service Station