Linde en Daimler Truck AG werken samen aan pompsysteem om vloeibare waterstof in vrachtwagens te tanken

linde_daimler.jpg

Linde en Daimler Truck AG hebben een overeenkomst ondertekend om samen een nieuwe pomptechnologie te ontwikkelen om brandstofcelvrachtwagens van vloeibare waterstof te voorzien. Met deze samenwerking willen de partners het tankprocedĂ© met waterstof zo eenvoudig en praktisch mogelijk maken. Samen concentreren de ondernemingen zich op een nieuw proces om gekoelde (‘subcooled’) vloeibare waterstof te tanken (‘sLH2-technologie’). Deze innovatieve benadering verzekert een hogere opslagdichtheid, een groter rijbereik, een sneller tankproces en een superieure energie-efficiĂ«ntie. Het nieuwe proces werkt met een druk die hoger ligt dan de omgevingsdruk en heeft een temperatuurregeling ter voorkoming van het zogeheten ‘boil-off’-effect en ‘return gas’ (gas dat tijdens het tanken terugloopt van de vrachtwagentank naar het vulstation). Bovendien is er geen complexe datacommunicatie tussen het vulstation en het voertuig nodig tijdens het tanken. Globaal gesproken laat de technologie dus eenvoudigere vulstations toe. De hogere opslagdichtheid is te danken aan de opslagdruk, die hoger ligt dan de omgevingsdruk, waardoor er meer waterstof in de tank kan. In 2023 willen de ondernemingen het eerste prototypevoertuig voltanken aan een pilootstation in Duitsland. Linde en Daimler Truck AG streven ook naar een hoge mate van transparantie en openheid wat de relevante interfaces voor de gezamenlijk ontwikkelde technologieĂ«n betreft. Door zoveel mogelijk andere ondernemingen in staat te stellen hun eigen tank- en voertuigtechnologieĂ«n te ontwikkelen die de nieuwe standaard voor vloeibaar waterstof hanteren, creĂ«ren we een wereldwijde massamarkt voor het nieuwe procedĂ©.

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station