Rolande start pilot bio-LNG met IVECO, Scania en Volvo

rolande.jpg

Nederlandse onderneming Rolande, specialist op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG), is samen met IVECO, Scania, Volvo en een tiental transporteurs een reallife-testcase gestart om de prestaties van het rijden op bio-LNG te meten. Hierbij worden 35 LNG-trucks van verschillende merken en transportondernemingen 18 maanden lang nauw gevolgd. De trial is onderdeel van onder andere het door het Europese CEF-programma gefinancierde BIOLNG4EU-project. Dat is het eerste EU-project waarbij trucks daadwerkelijk met Bio-LNG de weg op gaan. In de pilot wordt data verzameld over de prestaties en kosten van de trucks, die sinds april 2020 rijden op een blend van bio-LNG. De verzamelde data wordt geanalyseerd door een onafhankelijke externe partij om na afloop van het project tot gefundeerde conclusies te kunnen komen. De resultaten en conclusies worden zowel met de deelnemers, de Europese Commissie en de sector gedeeld. Bio-LNG is een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Hiermee bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. In gebruik doet bio-LNG, met een actieradius tot 1.700 kilometer en een vermogen tot 460 pk, niet onder voor een dieseltruck. Bovendien is een vrachtwagen op bio-LNG tot maar liefst 75 procent stiller.

“IVECO heeft decennialang ervaring met methaan aangedreven voertuigen. Deze spelen een essentiĂ«le rol in duurzamer transport”, aldus Loek Vroon, Operationeel Directeur bij IVECO NLS. “Dit project sluit hier naadloos op aan; circulair gebaseerd op het genereren van energie uit afvalstromen. Willen we de klimaatdoelstellingen halen, dan moeten we vandaag acteren.”
“Scania LNG-trucks kunnen al probleemloos rijden op bio-LNG. In onze visie spelen, naast elektrificatie en hybride systemen, hernieuwbare brandstoffen – waarvan bio-LNG een zeer belangrijke is – een grote rol in de verdere verduurzaming van het wegvervoer”, benadrukt Hans Binnendijk, Product Manager Sustainable Solutions bij Scania.
“Zwaar langeafstandstransport op LNG is op dit moment het beste alternatief voor diesel. De trucks doen qua prestaties en betrouwbaarheid niet voor elkaar onder en de brandstof is goed verkrijgbaar”, licht Jan Schouten, Manager Product bij Volvo, toe. “En, een heel belangrijk punt: de businesscase klopt. Voor veel vervoerders is (Bio-)LNG vandaag de dag al een heel goed alternatief in de dagelijkse operatie.”
“Bio-LNG verdient een belangrijke plaats in de brandstoffenmix voor transport: het is nu al beschikbaar en zorgt voor een reductie in de CO2-emissie van maar liefst 99,8%. Om daadwerkelijk de stap te zetten naar vergroening van het wegtransport is het belangrijk om samen te werken met alle betrokken partijen in de keten. Het project BIOLNG4EU is hier een uitstekend voorbeeld van”, weet Karin Jansen, projectmanager BIOLNG4EU bij Rolande:

Via het project BIOLNG4EU, dat voor 50% wordt gefinancierd uit het Connecting Europe Facility programma van de Europese Unie, introduceert Rolande bio-LNG in het wegtransport. Rolande investeert in de productie van Bio-LNG en opent daarom vier nieuwe tankstations voor bio-LNGblends in Nederland en België. De opening van het eerste tankstation in Antwerpen volgt nog in juli 2020.

Auteur: Service Station