Q8-klanten in het Groothertogdom Luxemburg kunnen dankzij Micrelec en CCV voortaan contactloos betalen op de tankpiste
Het Oost-Vlaamse bedrijf Micrelec, gekend als ontwikkelaar en installateur van automatisatie-oplossingen voor tankstations, is tevens ook integrator die samen met betrouwbare partners innovatieve producten aanbiedt. EĂ©n van die partners is CCV, dat al ruim 60 jaar betaaloplossingen ontwikkelt. Samen realiseerden ze bij hun klant Q8 een grootschalig project in Groothertogdom Luxemburg, waarbij ze de buitenbetaalpalen van de Q8-stations uitrustten met een NFC-lezer. Q8 gaat er alvast prat op dat het zich het eerste tankstationnetwerk in de Benelux mag noemen dat contactloos betalen aanbiedt op de forecourt bij het grootste deel van zijn Luxemburgse tankstations.
De Q8-stations in het Groothertogdom Luxemburg van Kuwait Petroleum zijn uitgerust met Outdoor Payment Terminals (of kortweg OPT) van Micrelec, die over de pinterminal OPP-B50 van CCV beschikten. Sinds januari 2020 is de OPP-B50 echter end-of-life. Concreet betekent dit dat dit model niet meer verkocht of ondersteund wordt. Daarom besliste Q8 om in het najaar van 2019 alle pinterminals op hun buitenbetaalpalen te vervangen door de nieuwe versie OPP-C60, die PCI PTS 5.x gecertificeerd is en dus aan de hoogste veiligheidsstandaard voldoet. âHet grote verschil tussen beide pinterminals is het feit dat de OPP-C60 voorzien is van een extra feature, namelijk een NFC-reader (Near Field Communication), die de gebruiker toelaat om contactloos te betalen op een OPT. Deze snelle en eenvoudige manier van betalen betekent voor tankstations zeker een enorme troef, aangezien het contactloos betalen steeds meer ingeburgerd geraakt bij het brede publiek. Zeker bij de jongere generatie is deze betalingsvorm erg populair. De OPP-C60 biedt trouwens diverse servicemogelijkheden om preventief acties te ondernemen, zelfs voor er eventuele problemen worden gemeld. Het model is een CCV-motion product dat al enkele jaren zijn nut bewezen heeft in de parkingindustrie. We hebben de OPP-C60 nu verder door ontwikkeld voor het petrolkanaalâ, geeft Patrick Eleveld, Project Manager bij CCV Nederland, aan.
De flexibiliteit van hoofdcontractor Micrelec zorgde ervoor dat Q8 niet alle OPTâs op zijn tankstations hoefde te vervangen. Het volstond in de bestaande behuizing van de buitenbetaalpaal een nieuwe slede te plaatsen, waarin ook een NFC-lezer was ondergebracht. âWe hebben inderdaad 36 OPTâs op de Q8-tankstations in het Groothertogdom Luxemburg gewoon omgebouwd en een NFC-reader geĂŻntegreerd. Hiervoor ontwikkelden we in eerste instantie een nieuwe slede die een ticketprinter, een pinpad, een kaartlezer en een NFC-reader bevatte. Vervolgens hebben we op iedere site de sledes omgewisseld. We hebben bewust geopteerd voor een korte werkingstijd onsite, zodat elke terminal maar een beperkt aantal minuten buiten dienst was en de hinder voor de klanten van het tankstation tot een minimum werd beperkt. In die optiek fungeerde het Q8-tankstation in het Groothertogdom Luxemburg met het minst aantal transacties aan de OPT als pilot. De uitdaging bij dit project zat hem vooral in het nieuwe design van de slede en het afstemmen van de connectiviteit tussen de verschillende serversâ, onderlijnt Nele Keymeulen, Project Manager bij Micrelec.
âBij de start van het project was de Q8 Liberty Card nog niet aan boord. Die hebben we dus pas in een latere fase kunnen configureren en testen, maar ook dit hebben we op een heel aanvaardbare termijn kunnen realiserenâ, besluit Patrick Eleveld. Zowel Micrelec als CCV zijn erg trots op de realisatie van dit project binnen een strikte deadline.
Ook bij Q8 vingen we positieve geluiden op. âOndanks het feit dat dit de eerste implementatie van de contactloze betalingstechnologie op het voorterrein van een Q8-retailstation in de Benelux betrof, was ik aangenaam verrast door de naadloze manier waarop we dit hebben kunnen realiseren. Inherent aan een pilot is dat er nog zaken naar boven komen, die tijdens de intensieve testen in de labo-omgeving niet aan de oppervlakte kwamen. Maar deze âminor issuesâ werden binnen zeer aanvaardbare tijdspanne opgelost, dankzij de prima samenwerking van de 3 betrokken partijenâ, beklemtoont Peter Van Cleemput, Senior Site Infrastructure Expert bij Kuwait Petroleum (Belgium).