Q8 lanceert pilootproject voor on-demand pechhulp

Foto doc. Q8 image_23.png

Na een platform voor autodelen en laadpalen voor elektrische voertuigen, breidt Q8 zijn diensten nu ook uit met pechhulp. Het bedrijf heeft hiervoor een pilootproject van 1 jaar opgezet met de Belgische start-up Charlie24, de allereerste aanbieder van pechverhelping ‘on demand’ in ons land. “Zo willen we een nog breder scala aan mobiliteitsoplossingen aanbieden aan onze klanten”, aldus Anthony Vandenhecke, M&A New Business Manager bij Q8. 
Een kwart van de Belgen en Nederlanders heeft geen pechhulp en een derde bestuurders heeft wel interesse in meer flexibele pechhulp in plaats van de klassieke jaarabonnementen. Deze trend is vooral te zien bij de jongere bestuurders, zo blijkt uit marktonderzoek*. Daar speelt Q8 nu op in met de lancering van een Q8 pechhulp-app, te downloaden via de Appstore of Google Play Store. Hiermee kun je 24/7 direct hulp aanvragen bij lokale sleepdiensten met in totaal 350 takelwagens die je overal in BelgiĂ« en Luxemburg depanneren tegen een vooraf vastgestelde prijs, zonder een lidmaatschap of jaarlijkse bijdrage. Je betaalt dus alleen wanneer je pech hebt. Hierdoor kan je flink besparen, aangezien een auto gemiddeld 1 keer om de 5 jaar pech heeft**. Uniek is ook dat alles puur digitaal verloopt. Je krijgt een gepersonaliseerde prijs die afhangt het type interventie en van de reistijd voor de takeldienst. Via een realtime ‘tracking’ kun je ook zien hoe lang het nog duurt voor de takelwagen er is. 
“Dit is een innovatief concept op de Belgische markt, geïnitieerd door de Belgische start-up Charlie24, waarmee Q8 samenwerkt om de pechhulpdienst op te zetten”, aldus Vandenhecke. “Dankzij de know-how van de oprichters die meer dan 10 jaar ervaring hebben in pechhulp, vormen zij voor ons een goede partner voor dit pilootproject.”

Voor Q8 is de uitbreiding naar pechhulp een belangrijke stap in de innovatiestrategie van het bedrijf. “Q8 is volop in evolutie van een petroleumspeler naar een bredere mobiliteitsspeler”, legt Vandenhecke uit. “We willen onze klanten veel meer bieden dan enkel brandstof. Daarom investeerden we eerder ook al in het Nederlandse autodeelplatform Snappcar en in snellaadpalen voor elektrische voertuigen aan onze stations. Met ons Nederlands netwerk van onbemande tankstations, Tango, hebben we ook een test lopen rond autoverzekeringen en er komen nog meer diensten aan.”
De Q8 pechhulp-dienst zal gedurende een jaar uitgebreid getest worden. “We nemen de tijd om te kijken hoe consumenten op dit vernieuwde aanbod reageren en welke feedback we krijgen. Zo kunnen we bijsturen en optimaliseren waar nodig. Na een jaar zullen we dan alles evalueren.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station