Koning diesel treedt af
Uit cijfers van Febiac blijkt dat in de eerste vijf maanden van 2017 254.899 wagens werden aangeschaft. Meer dan de helft daarvan waren benzineauto’s, wat concreet betekent dat er voor het eerst meer benzine- dan dieselwagen werden verkocht. Dat is opvallend, want vijf jaar regeerde de dieselauto nog fors op de Belgische automarkt. De laatste twee à drie jaar begon de dominante positie van de dieselwagen echter te wankelen, omdat de aanschaf van dergelijke auto om diverse redenen steeds minder interessant werd. In eerste instantie constateren we dat het prijsverschil tussen de diesel- en de benzinevariant van een zelfde model toeneemt. Verder zorgde de hervorming van de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen ervoor dat het behoorlijk duurder werd om met een dieselvoertuig te rijden. Tevens wordt de prijskloof aan de pomp tussen diesel en benzine steeds kleiner. Tot slot neemt het ecologisch bewustzijn van de consument ook toe.