Met 5.194 elektrische wagens behoort België tot de besten van de klas
België, en vooral dan Vlaanderen, doet het goed op het vlak van milieuvriendelijke voertuigen. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het European Alternative Fuels Observatory (EAFO). Binnen de Europese Unie stijgt België van de zevende naar de derde plaats wat elektrische wagens betreft. Daarbij gaat het zowel om wagens op batterij als om plug-in hybrides. Op de 5.194 elektrische wagens die in België rondrijden, rijden er 3.732 in Vlaanderen. Ook voor voertuigen op CNG doet België het lang niet slecht. Daar staat ons land op de vierde plaats. Momenteel zijn er reeds 5.372 voertuigen op CNG ingeschreven, waarvan 3.727 in Vlaanderen. Dit komt neer op een verdubbeling vergeleken met begin 2016.
Minister Bart Tommelein is zeer tevreden met deze evolutie. “Bij de nieuwe inschrijvingen voor elektrische wagens is nog ongeveer de helft plug-in hybride. Ik ben ervan overtuigd dat naarmate er meer laadpalen bijkomen, de actieradius vergroot en de prijs daalt, steeds meer mensen zullen kiezen voor een volledig elektrische wagen”, stelt Tommelein.
Het is alvast duidelijk dat steeds minder particuliere voertuigen op diesel rijden. Bestelwagens rijden echter nog steeds grotendeels op diesel, met name 94%. Daarom besliste de regering om vanaf 1 juli 2017 de verkeersbelasting voor lichte vrachtwagens met een lagere CO2-uitstoot te verminderen. De aankoop van modellen die elektrisch rijden, op CNG of op benzine zal dus aangemoedigd worden, ten nadele van de dieselmodellen. Elektrische bestelwagens zullen zelfs volledig vrijgesteld worden van verkeersbelasting. Voor CNG-wagens geldt de vrijstelling tot en met 2020.