UNITI expo 2016 wordt groter en internationaler
Van dinsdag 14 tot en met donderdag 16 juni 2016 wordt in het Duitse Stuttgart de tweede editie georganiseerd van UNITI expo, een toonaangevende vakbeurs voor de petroleum retail en de carwashindustrie. Het event is ingedeeld in vier zones, met name âTechnologie, betalingen en logistiekâ, âCarwash & Carcareâ, âOliemaatschappijen & brandstoffenretailâ en âShop & Convenienceâ. De redactie van Service Station Magazine klopte aan bij Bruno Boroewitsch, medeoprichter en medeorganisator van UNITI expo, en vroeg hem wat we van de komende editie mogen verwachten. Boroewitsch is tevens CEO van com-a-tec GmbH, een communicatiebedrijf dat ook PetrolPlaza runt.
Wat zijn de voornaamste wijzigingen die werden doorgevoerd in vergelijking met de eerste editie van UNITI expo?
âUit de succesvolle eerste editie trokken we alvast enkele waardevolle lessen. Dit zorgde ervoor dat we dit jaar een aantal wijzigingen doorvoerden. Zo zullen de conferenties en seminaries nu plaatsvinden op de beursvloer zelf. Dit maakt het voor de bezoeker makkelijker om beide bij te wonen. Daarnaast hebben we de verschillende ruimtes gereorganiseerd. Op die manier is de vakbeurs veel compacter en kunnen de bezoekers eenvoudig wisselen tussen de verschillende hallen. UNITI expo 2016 krijgt ook een groter internationaler karakter dan de vorige keer. Sommige zones zijn nu veel internationaler gekleurd en focussen minder op de Duitse markt zoals tijdens de eerste editie. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de zones âCar Washâ en âLogistics & Transportâ.â
Hoe is de beursoppervlakte geëvolueerd ten opzichte van de eerste editie?
âDat UNITI expo 2014 een groot succes was, bewijst de fors toegenomen beursoppervlakte voor deze editie. Door de grote vraag naar standruimte is de totale oppervlakte met bijna 50 % toegenomen: van 25.000 mÂČ in 2014 naar 40.000 mÂČ dit jaar. Ook het aantal exposanten stijgt. Tijdens de komende editie verwelkomen we ruim 400 standhouders, tijdens de eerste editie waren dat er 344. Daarvan is ruim 40% afkomstig uit het buitenland, in 2014 was dat maar 30%. Dit jaar komen de exposanten uit 37 verschillende landen. Voorlopig tellen we 21 deelnemende bedrijven uit de Benelux: 10 uit BelgiĂ«, 10 uit Nederland en eentje uit Luxemburg. De groeiende buitenlandse belangstelling is onder meer het gevolg van onze internationale marketingcampagne die we het afgelopen jaar voerden en waarbij het UNITI expo-team aanwezig was op diverse vakbeurzen voor de tankstationbranche wereldwijd.â
Dit jaar focust de beurs zich nog meer op het carwashsegment. Hoe uit zich dat concreet op de beursvloer?
Het klopt dat het aanbod carwash zich enorm ontwikkeld heeft. Zo is de oppervlakte voor de zone âCar Wash & Car Careâ dit jaar verdrievoudigd tot 9.000 mÂČ. Tijdens UNITI expo 2016 telt deze zone 85 exposanten, wat meer dan het dubbele is ten opzichte van 2014. Een toonaangevende speler als WashTec bijvoorbeeld zal er zijn volledig portfolio presenteren op een stand van 600 mÂČ.â
UNITI EXPO presenteert ook een uitgebreid seminarieprogramma. Wat zijn de hoogtepunten daar?
âOp de beursvloer kan de bezoeker de meest recente producten en diensten ontdekken. Daarnaast kan men nieuwe ideeĂ«n en inspiratie opdoen tijdens de seminaries en uiteenzettingen of heel wat informatie opsteken over buitenlandse markten of actuele onderwerpen zoals alternatieve brandstoffen en nieuwe manieren van betalen. UNITI expo 2016 pakt uit met een erg ambitieus en compleet conferentieprogramma. Zo vinden er 3 forums plaats. In eerste instantie is er een Internationaal Forum (in het Engels) omtrent technologieontwikkeling, alternatieve brandstoffen en de digitalisering van transport en infrastructuur. Daarnaast is er ook een Car Wash Forum (in het Engels en Duits), waar er gediscussieerd wordt over nieuwe concepten en ideeĂ«n. Tot slot is er ook nog een derde Forum over convenience en food services. Daarnaast worden er nog diverse seminaries over software en bouw georganiseerd.â
Welke tendensen noteert u in de tankstation- en carwashbranche en hoe worden die weerspiegeld op de beursvloer?
âWe constateren diverse ontwikkelingen op de markt en die verschillen vaak van land tot land. In heel wat markten neemt het gebruik van alternatieve brandstoffen toe. Dit onderwerp zal in de toekomst alleen maar aan belang winnen. Verder is de expansie van het voedings- en convenienceaanbod op een tankstation een andere globale trend. Nog een âhot itemâ is de ontwikkeling van nieuwe betaalvormen op de forecourt. Zo noteren we dat heel wat grote oliemaatschappijen investeren in nieuwe technologieĂ«n zoals mobiele betalingen. Het milieuaspect zoals het besparen van water en energie zorgt ook voor heel wat innovatiedrang in de carwashindustrie. Verder noteren we dat de carwashfabrikanten nagaan hoe ze via service en marketing een toegevoegde waarde kunnen bieden aan de markt. Al deze, hetzij in een seminarie, hetzij op de stand van een exposant.â
Waarom moeten Belgische ondernemers uit de carwash- en tankstationbranche zeker UNITI expo 2016 bezoeken?
âUNITI expo richt zich volledig op deze twee sectoren. Bovendien werden beide onderdelen van de vakbeurs ontwikkeld in nauwe samenwerking met de industrie. Daarnaast opteert UNITI expo voor een erg internationale aanpak en brengt het professionals van over de ganse wereld samen. Voor de bezoekers vormt UNITI expo als de leidinggevende Europese vakbeurs het ideale platform om kennis te maken met de nieuwste producten en innovaties. Ons interessant conferentieprogramma en de kwalitatieve exposantenlijst zorgen ervoor dat de bezoeker een mooi, compleet overzicht van de markt krijgt. Voor de standhouders is UNITI expo dan weer een uitstekende opportuniteit om nieuwe markten te betreden en hun producten/diensten aan een internationaal publiek voor te stellen. Alle grote oliemaatschappijen zakken immers naar de vakbeurs af, wat de exposanten heel wat commerciĂ«le mogelijkheden biedt.â
UNITI expo 2016 in het kort
Wat: Internationale vakbeurs voor de carwash- en petroleum retailsector.
Waar: Landesmesse Stuttgart, Stuttgart (Duitsland).
Wanneer: Van dinsdag 14 tot en met donderdag 16 juni 2016.
Openingsuren: Van 10 tot 18u.
Toegang: Bezoekers kunnen zich nu al gratis registreren via de website.
Website: Meer informatie vindt u terug op www.uniti-expo.de
Wie organiseert UNITI expo?
UNITI expo wordt georganiseerd door UNITI-Kraftstoff GmbH, de vereniging van Duitse brandstofretailers, in samenwerking met com-a-tec, een communicatiebureau en tevens uitgever van PetrolPlaza, en WDM, een consultancybureau voor de convenience retailing sector. De combinatie van de knowhow en vaardigheden van deze 3 partners maakt het organisatieteam van UNITI expo erg uniek en zorgt ervoor dat de organisatie de markt zowel nationaal als internationaal grondig kent.