Meer oplaadpunten dan tankstations, maar lang nog niet genoeg

laadpalen
laadpalen elektrische_auto.jpg

Uit de recentste cijfers van Petrolfed is gebleken dat er begin vorig jaar 3.386 tankstations voor fossiele brandstoffen aanwezig waren over het Belgische grondgebied, terwijl er 3.500 laadpalen voor elektrische wagens geregistreerd waren. Dit lijkt op het eerste gezicht verrassend, maar het is inderdaad een feit dat er momenteel meer oplaadpunten voor elektrische wagens aanwezig zijn in België dan tankstations.
Toch is hierbij een kanttekening nodig. Per oplaadpaal kan er immers maar één wagen tegelijk opgeladen worden, terwijl een gemiddeld tankstation toch minstens over vier brandstofpompen beschikt. Het opladen van een elektrische auto duurt ook een heel stuk langer dan het voltanken van een gewone auto, wat betekent dat over een volledige dag heel wat meer mensen brandstof kunnen tanken aan één pomp dan er elektrische auto’s kunnen opgeladen worden aan één herlaadpaal. En er is nóg een addertje onder het gras: twee derde van de aanwezige laadpunten behoren namelijk toe aan bedrijven. Van die 3.500 zijn er dus amper 1.200 beschikbaar voor het grote publiek…
België heeft dus nog heel wat werk aan de winkel. Tegen 2020 zouden er immers minimaal 18.000 openbare laadpalen moeten staan om opgewassen te zijn tegen de stijgende vraag naar oplaadpunten voor elektrische wagens en plug-ins.

Onderwerpen: ,

Auteur: Service Station