Verkoop van dieselwagens boert stilaan achteruit in Vlaanderen
Na jaren onbetwistbaar aan de top te staan, blijkt het rijk van koning diesel nu toch stilaan af te brokkelen… Waar dieselauto’s in 2015 nog de helft van de totale wagenverkoop in Vlaanderen uitmaakten, liggen de verhoudingen in de eerste maand van 2016 totaal anders, nl. 36,6 % dieselwagens tegenover 57,2 % benzinewagens.
Deze kentering bewijst volgens Vlaams minister Turtelboom dat de maatregelen die ze genomen heeft, hun vruchten beginnen af te werpen. Zo voerde Turtelboom een belasting op inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse verkeersbelasting in die gebaseerd zijn op de uitstoot. Op die manier zijn dieselwagens duurder geworden en benzinewagens goedkoper. Het verschil kan zelfs oplopen tot zo’n 300 euro. Toch kwam er ook kritiek op de hogere dieseltaks, want tweedehands- en leasingwagens ontsnapten aan de nieuwe regeling. Maar toch stellen we ook hier een verschuiving vast. Dit jaar is 55,9% van de nieuw ingeschreven tweedehandswagens een diesel, terwijl dit vorig jaar nog 63,8 % was.
Ook de verkoop van supergroene auto’s doet het trouwens prima, mede dankzij de bonus die sinds dit jaar toegekend wordt bij aankoop van een supergroene auto. 5,7% van de nieuw aangekochte auto’s dit jaar rijdt nu al op elektriciteit of aardgas, terwijl dit vorig jaar slechts 2,9% was. “De vergroening zal altijd maar sneller gaan. Ook al omdat we de infrastructuur verbeteren. Met meer laadpalen voor elektrische auto’s, bijvoorbeeld,” aldus nog minister Turtelboom.