Vlaamse regering hervormt verkeersbelasting
Midden oktober jl. stelden minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom en haar collega van Milieu Joke Schauvliege hun hervorming van de ‘Belasting op Inverkeerstelling’ (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting voor. De nieuwe tarieven gelden vanaf 1 januari 2016 en zijn enkel van toepassing op wagens die worden aangekocht, hetzij nieuwe als tweehandsvoertuigen. Ze hebben geen impact op wagens die reeds ingeschreven zijn. Bij de hervorming werden zowel de uitstoot van NO2-gas, van CO2 en fijn stof in rekening genomen.
De vernieuwde belasting bestaat uit twee luiken. Enerzijds verhoogt de Vlaamse regering de belasting op vervuilende benzine- en dieselwagens. De norm van de fiscale pk blijft behouden, maar wordt aangevuld met een bonus of een malus, al naargelang de hoeveelheid vervuiling van de betrokken wagen. Anderzijds zakken de tarieven voor ‘groenere’ voertuigen Zo betalen elektrische wagens en waterstofwagens geen BIV. Ook wagens op CNG en plug-in hybrides bekomen een vrijstelling, al is die beperkt tot 2020 omdat het overgangstechnologieën betreft. Deze hervorming moet de Vlaamse regering ongeveer 30 miljoen euro belastingsgeld opleveren.