Dieselverbruik in ons land loopt terug, benzineverbruik stijgt
Vorig jaar nam het verbruik van benzine toe tot 1.660 miljard liter, een stijging met 1,5% ten opzichte van 2012. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Belgische Petroleum Federatie (BPF). Deze toename is het gevolg van de blijvende groei van het aantal inschrijvingen van nieuwe benzinewagens sinds eind 2011: van 24% in 2011 naar 34% in 2013 en zelfs 37% eind mei 2014. Het verbruik van dieselbrandstof daalde in 2013 tot 8.144 miljard liter en bereikte daarmee een dieptepunt. Het totale verbruik van motorbrandstoffen is over de laatste drie jaar gedaald met 6,7%, sinds het historische hoge niveau van 10,507 miljard liter dat in 2011 werd bereikt.
Ondanks deze evoluties blijft het aandeel van diesel in het totale volume motorbrandstoffen, dat op de Belgische markt wordt gebracht, te doorslaggevend, aldus BPF. De kaap van 80 procent werd in 2007 overschreden en sindsdien vertegenwoordigt diesel bijna 83 procent van de verbruikte motorbrandstoffen in Belgiƫ.
BPF blijft ervoor pleiten om het evenwicht tussen de vraag naar benzine en diesel te herstellen. Het overwicht van diesel heeft een structureel onevenwicht tussen de Europese productiecapaciteit en de vraag gecreƫerd, met als gevolg dat er in de Europese raffinaderijen een overschot ontstaat van geproduceerde benzine dat niet meer kan worden geƫxporteerd naar de Verenigde-Staten (waar de raffinaderijen de dag van vandaag concurrentiƫler zijn dankzij de veel goedkopere energiekosten) en er een tekort is aan geproduceerde diesel (die de import van geraffineerde producten, voornamelijk uit Rusland, doet toenemen). Het onmiddellijke gevolg van dit onevenwicht voor de automobilist vertaalt zich onder andere in de prijs exclusief belastingen van de geraffineerde producten: op de Europese markt is de dieselmolecule ongeveer 10% duurder dan de benzinemolecule (variƫrend naargelang het seizoen en de aard van de vraag).