De verkoop van ‘schone’ voertuigen zit in de lift
In het eerste trimester van 2014 werden er ruim 59% meer wagens op elektriciteit, aardgas en met een hybride aandrijving verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden 4.008 verkochte exemplaren geregistreerd terwijl er dat van januari tot en met april 2014 maar 2.518 waren. Er werden vooral meer elektrische wagens aangekocht, namelijk 385. Dit betekende een groei met bijna 600%. Het aantal verhandelde CNG-voertuigen ging er eveneens sterk op vooruit. Verder noteerde men een toename van 46 % bij de verkochte benzinewagens met hybrideaandrijving. Het aantal aangeschafte dieselmodellen met hybrideaandrijving liep dan weer met 20 % op tot 315. Het aandeel van deze milieuvriendelijke wagens in de totale verkoop is wel nog steeds beperkt en vertegenwoordigt ongeveer 2%.
Volgens de Belgische automobielfederatie Febiac kent deze toename 2 oorzaken. In de eerste plaats is het aanbod voertuigen dat op alternatieve brandstoffen rijdt de jongste tijd fors uitgebreid. Zo voegden diverse autofabrikanten nieuwe elektrische modellen aan hun gamma toe. Daarnaast zorgde de premie van 2.000 euro, die de Koninklijke Vereniging van Belgische Gasvaklieden (KVBG) tot eind februari voor CNG-wagens toekende, voor een positieve invloed op de verkoopcijfers. Omdat een structurele steun van de overheid echter uitblijft, gelooft Febiac echter niet dat deze stijging zich de komende jaren doorzet. Volgens Febiac is er nood aan een wettelijk kader om innovatieve technologieën te steunen, zodat vernieuwende technieken op de markt kunnen doordringen