Vlaanderen telt vier keer zoveel laadstations als Brussel en Wallonië samen

België is in volle transitie naar elektrisch rijden, stelt een onderzoek van het Belgian Mobility Dashboard vast. Toch zijn er grote verschillen tussen de regio’s. Als het gaat om laadinfrastructuur blijven Brussel en Wallonië flink achter op Vlaanderen.
Algemeen gesproken is het aantal laadpalen vorig jaar met 45% toegenomen, noteert het Belgian Mobility Dashboard. Dat werd door het VBO en FEBIAC in het leven geroepen als een algemeen toegankelijk platform met kritieke mobiliteitsindicatoren die regelmatig worden bijgewerkt. Dat laat met zijn meest recente cijfers zien dat België in volle transitie is op het vlak van mobiliteit, met aanzienlijke verschuivingen in de inschrijvingen van nieuwe voertuigen, motorkeuze en oplaadinfrastructuur.
Zo kende ook de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in 2024 een indrukwekkende groei. Het aantal laadstations ging in België in één jaar tijd van 15.184 naar 22.037, wat neerkomt op een toename van 45%. Inzoomend op de regionale verspreiding daarvan duiken wel erg grote verschillen op. Vlaanderen heeft met 17.335 laadstations immers een duidelijke voorsprong ten opzichte van Wallonië (2.799) en Brussel (1.903).
Steeds meer elektrisch
Vorig jaar daalde het totale aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen in België met 4,7% ten opzichte van het jaar ervoor (615.963 tegenover 645.081). Die afname weerspiegelt een verschuiving in het koopgedrag, die wordt gekenmerkt door de grote veranderingen op het vlak van motorkeuze.
De enorme daling van het aantal inschrijvingen van dieselvoertuigen met 47,5% en van plug-inhybrides met 33,7% (PHEV) staat in schril contrast met de stijging van 36,9% van het aantal batterijelektrische voertuigen (BEV). Die trend wijst op een duidelijke transitie naar elektrische oplossingen, die grotendeels wordt aangedreven door de bedrijven, die in 2024 86% van de BEV-inschrijvingen voor hun rekening namen.
“Dankzij het Belgian Mobility Dashboard weten we dat de transitie naar een groener wagenpark onomkeerbaar is ingezet en dat dit voornamelijk een fenomeen is dat zich afspeelt op de markt van de bedrijfswagens”, zegt Ceo Pieter Timmermans van het VBO. “Toch zien we nog een grote kloof tussen de verschillende regio’s van het land en een gebrek aan middelen die ons in staat zouden stellen om een versnelling hoger te schakelen. Wallonië heeft bijvoorbeeld duidelijk een uitdaging qua laadpalen.Duurzame mobiliteit is meer dan een trend, het is een noodzakelijke transformatie voor onze toekomst, en bedrijven spelen daarin een belangrijke rol.”
Lees ook: