Explosieve groei

Aantal publieke laadpalen in Vlaanderen in één jaar tijd bijna verdubbeld

Laden in Vlaanderen heeft een rooskleurige toekomst. Shutterstock

Laden zit in de lift. Op één jaar tijd is het aantal openbare laadpalen in Vlaanderen bijna verdubbeld. Daarmee zijn de doelstellingen van de overheid ruimschoots gehaald.

Volgens cijfers van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken is het aantal publieke laadpalen in Vlaanderen in 2024 fors gegroeid. Stonden er eind 2023 al 32.620 , dan waren dat er eind vorig jaar alweer 59.239. Alles bij elkaar een stijging van 81 procent of 73 extra laadpunten per dag

Het gaat met ruim 41.500 laadpunten vooral om semipublieke laadinfrastructuur, die te vinden is op parkings van bedrijven of supermarkten maar door iedereen gebruikt kan worden, zij het niet altijd 24 op 24 en 7 op 7. Er zijn ook 17.650 publieke laadpunten die altijd bereikbaar zijn.

Doelstellingen overschreden

Daarmee is de doelstelling van de vorige Vlaamse regering met zwier gehaald. De overheid had de bedoeling om in 2025 minstens 35.000 publieke ‘laadequivalenten’ te hebben, een kaap die nog voor vorige zomer al was gerond. Op dit moment hebben we anderhalve keer dat streefcijfer, en hebben ruim twee op de drie steden en gemeenten meer laadpalen dan de ingeschatte noden.

Toch mogen we niet op onze lauweren rusten. Het aanbod mag vandaag dan nog voldoende zijn, het tempo waaraan er laadpalen bijkomen mag volgens experts niet zakken. Want het aantal elektrische wagens stijgt al even explosief. In dat kader heeft kersvers Vlaamse minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) overigens wel beslist om de focus te verleggen, en meer in te zetten op laadpleinen.

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste