Record

Dubbel zoveel elektrische wagens ingeschreven bij particulieren

Op de particuliere markt is Tesla heer en meester. Shutterstock, 2024

De markt voor elektrische wagens blijft boomen. Afgelopen jaar werd een record van 127.922 nieuwe EV’s ingeschreven, goed voor een stijging van 37,3 procent.

Het aantal inschrijvingen steeg bijzonder fors in 2024: van 93.181 naar 127.922 (+37,3%) voor nieuwe, en van 12.597 naar 23.515 (+104,7%) voor tweedehandse elektrische wagens, wat neerkomt op een totale marktstijging van 45,2%. Vooral particulieren hebben, nadat de bedrijfswagens elektrificeerden, de inhaalbeweging ingezet. In 2024 kozen 23.515 mensen voor een elektrisch voertuig; goed voor een verdubbeling ten opzichte van het jaar vooraf.

“De Europese markt voor nieuwe elektrische auto’s staat sterk onder druk maar op de Belgische markt voor nieuwe en tweedehandse elektrische auto’s (EV) werden in 2024 alle records gebroken”, reageert Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.

Het marktaandeel van de nieuwe elektrische wagens overschrijdt zo één vierde van de markt (28,5%) maar op de tweedehandsmarkt blijft het aandeel van de EV beperkt tot 3,2%. De elektrische markt is er dus eentje met verschillende snelheden, concludeert TRAXIO. De nieuwmarkt is meer dan vijf maal groter dan de occasiemarkt. In de Top 10 van modellen en merken is Tesla quasi alleenheerser bij de particulieren maar bij de bedrijfswagens heerst een veel grotere verscheidenheid.

Effect Vlaamse premie

Particulieren tonen een groeiende belangstelling voor zowel nieuwe als tweedehandse elektrische wagens. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,5% voor de nieuwe EV’s en 75,1% voor de tweedehandse EV’s. De Vlaamse premie heeft duidelijk effect gehad, stelt de mobiliteitsorganisatie, die zich afvraagt hoe de markt van de tweedehandse elektrische auto’s zal evolueren nu die premie alweer is afgeschaft.

“We verwachten logischerwijze een jarenlang negatief effect op de verkoop – althans toch nadat alle EV’s die met premie zijn aangekocht ook daadwerkelijk zijn ingeschreven”, aldus Rylant. “Anderzijds merken we nu al dat het aanbod van tweedehandse EV’s, die voornamelijk vrijkomen uit leasing, de vraag ver overtreft omdat de gemiddelde Europese consument duidelijk nog niet klaar is om massaal over te stappen op een EV. Daardoor liggen de restwaarden van de elektrische wagens tot 40% lager dan oorspronkelijk ingeschat.”

En dat biedt kansen, zo weet hij. “We komen zo in een nieuw paradigma terecht: de consument is nog niet klaar voor de EV, maar het overaanbod en bijhorende lage prijzen op de tweedehandsmarkt bieden opportuniteiten – zowel voor de consument als voor bedrijven die met occasie EV’s willen rijden. Welke weg het zal uitgaan, moet de toekomst leren. In alle geval is het gunstig dat Wallonië eindelijk inzet op laadinfrastructuur, maar mogelijk moeten nieuwe premies voor tweedehandse EV’s opnieuw overwogen worden.”

Lees meer:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste