Brussel maakt laadpalen van straatlantaarns
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden komend jaar een vijftigtal laadpunten geĆÆntegreerd in verlichtingspalen. Dat moet de impact van laadpalen op de openbare ruimte beperken, zo meldt De Tijd.
Niet overal zijn laadpalen populair. Ze nemen plaats in, kabels kunnen in de weg liggen,… en dus is het niet gek dat de Brusselse netbeheerder Sibelga in het afgelopen verkiezingsjaar vertraging opliep in zijn ambitie om 1.200 nieuwe laadpunten te installeren tegen februari 2025. Het zullen er uiteindelijk slechts zoān 800 zijn.
Aan De Tijd zegt manager groene mobilitieit Nicolas Spilleboudt van Sibelga dat het soms erg moeilijk is om vergunningen te krijgen, toch houdt de netbeheerder vast aan zijn doelstelling van 11.000 openbare laadpunten tegen 2035. Daarvan moeten er midden 2025 al 4.000 in bedrijf zijn, waarna er tien jaar lang jaarlijks 700 moeten bijkomen.
Efficiƫnter maken
Het gewest wil in Ć©Ć©n beweging ook het gebruik van de laadpunten efficiĆ«nter maken. Te vaak blijven wagens immers te lang staan, en worden de laadpunten als gratis parkeerplaats gebruikt. Daarom voert men een rotatietarief in voor wie te lang blijft staan. Ook Antwerpen en Leuven hanteren al zo’n systeem.
Door verlichtingspalen tot laadpunten om te vormen kan de parkeerdruk eveneens verlicht worden. Een proefproject in Sint-Pieters-Woluwe bleek succesvol, en dus zullen dergelijke combinaties ook geĆÆnstalleerd in Brussel en Ukkel worden geĆÆnstalleerd. Op dit moment zijn er zo al 39 operationeel. Daar komen er in de komende zes maanden nog 14 bij. De laadpunten hebben een vermogen dat vergelijkbaar is met dat van klassieke laadpalen (7,4 tot 11 kW), maar hebben minder impact op de openbare ruimte en ook de installatie is goedkoper.
Lees ook: