Discussie rond laadpalen in Middelkerke

In Middelkerke is discussie ontstaan rond het gebrek aan beschikbare laadpalen. Tijdens piekperiodes zouden er in de kustgemeente immers tot zeventig procent minder laadpunten zijn dan het provinciaal gemiddelde.
Het was gemeenteraadslid Johan Töpke (RESPECT) die de kat de bel aan bond. âUit recente cijfers blijkt dat de gemeente tijdens piekperiodes tot 70% minder laadpunten heeft dan het provinciaal gemiddeldeâ, haalde hij er in een interventie op de meest recente gemeenteraad de cijfers bij. âDit tekort zal vaker voor frustraties zorgen bij inwoners en bezoekers.â
Het gemeenteraadslid verwees daarmee naar een recente meting van de provincie West-Vlaanderen waarbij er gemiddeld 10,3 laadpunten per 1.000 inwoners zijn. âIn Middelkerke liggen we met slechts 140 laadpunten ongeveer 30% onder dit aantal. Vergelijkbare kustgemeenten zoals De Panne, Nieuwpoort, Oostende, De Haan en Knokke-Heist scoren opmerkelijk beter, sommige zelfs meer dan het dubbele. Het probleem wordt nog groter tijdens drukke periodes, wanneer het aantal tweedeverblijvers en toeristen sterk toeneemtâ, klonk het. âOp piekmomenten zal Middelkerke naar schatting amper 3 laadpunten per 1.000 inwoners halen, een cijfer dat ons op het niveau plaatst van kleine gemeenten zoals Dentergem, Avelgem en Langemark-Poelkapelle. Ik hoop dan ook dat deze problematiek wordt meegenomen in de Middelkerkse plannen, zodat laadpalen tijdens vakantieperiodes niet schaars en felbegeerd goed worden.â
Tot 25 euro extra
Töpke vond het opvallend dat het grootste laadpunt van Middelkerke, op de parking van sportpark Vita Krokodiel, ondanks 18 beschikbare laadplaatsen vaak onderbenut blijft. âDe tarieven op deze locatie liggen tot 50% hoger dan die van nabijgelegen laadpunten. Een snelle rekensom leert dat een volledige laadbeurt hier al snel âŹ25 tot âŹ30 extra kost. Voeg daar nog het parkeertarief voor niet-Middelkerkenaren bij (tot âŹ2 per uur), en het totale kostenplaatje kan oplopen tot âŹ40 per laadbeurt. Ter vergelijking: zelfs de ultrasnelle laadpalen aan de E40 in Slijpe, waar laden slechts 30 minuten duurt, zijn goedkoper. Hoewel de gemeente niet rechtstreeks verantwoordelijk is voor de prijszetting, zou het lokaal bestuur druk kunnen uitoefenen om de tarieven op ons sportpark competitiever te maken. Betaalbare en toegankelijke laadinfrastructuur is een basisbehoefte geworden voor inwoners, tweedeverblijvers en toeristen.â
In een reactie gaf schepen Marc Descheemaecker (N-VA) mee hoe aan het tekort wordt gewerkt. âVlaanderen heeft als doelstelling 35.000 laadpunten te realiseren tegen 2026, en die in concessie gegeven aan Total Energies. Er werd per stad/gemeente een behoefte aan publieke laadinfrastructuur vastgesteld. Voor Middelkerke bedraagt dat 113 laadpalen op het openbaar domein. De gemeente heeft via deze concessie op verschillende strategische plaatsen laadpalen aangevraagd. Ondertussen staan er nu een 50-tal laadpalen op het publieke domein. Er zijn nog achtiental laadpalen in voorbereiding, zowel privĂ©laadpalen, maar ook op parkings van winkels, warenhuizen, bedrijventerreinen.â
Total Energies volgt naar zeggen van Descheemaecker ook het verbruik van de laadpalen op. âAls er voldoende wordt geladen, stellen ze voor om een extra laadpaal bij te plaatsen. Er worden ook tal van semipublieke en private laadpalen geplaatst waar wij als gemeente geen zicht op hebben. Deze eigenaars kunnen vrij hun tarieven bepalen. De gemeente heeft daarin geen inspraak.â
Lees ook: