E-fuels zijn geen goed alternatief voor elektrisch

Synthetische brandstoffen voor auto’s zijn geen goed alternatief voor elektrisch rijden. Dat is de conclusie van een meta-studie waarbij de resultaten van diverse onderzoeken naar dit onderwerp bijeen zijn gebracht door het Forum Ă–kologisch-Soziale Marktwirtschaft (FĂ–S).
In het meta-onderzoek zijn onder meer bevindingen van het Internationaal Energie Agentschap, onderzoeksinstituut Fraunhofer en ADAC (de Duitse ANWB) meegenomen.
Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto’s op de markt worden gebracht als deze uitstootvrij zijn. De ontwikkeling van e-fuels zou dan mogelijkheden bieden om toch auto’s met verbrandingsmotoren op de markt te blijven brengen, omdat de synthetische brandstoffen ervoor zorgen dat de auto in kwestie CO2-neutraal rijdt.
In de praktijk gaat dat echter niet werken, zo constateert FĂ–S. De ontwikkeling van e-fuels komt te laat, de beschikbaarheid is zeer beperkt en de brandtstoffen zijn ook veel te duur om te kunnen concurreren met elektrisch rijden. “Hun lage efficiĂ«ntie en hoge hulpbronnenbehoefte zijn ook slecht voor het milieu.”
Onmisbaar in scheep- en luchtvaart
Dat wil niet zeggen dat synthetische brandstoffen geen rol kunnen spelen in de energie- en klimaattransitie. Voor auto’s zal het dan om een zeer beperkt wagenpark van resterende verbrandingsmotoren gaan, en dat is dan nog met de meest optimistische scenario’s in het achterhoofd.
Meer kansen liggen er echter in de scheepvaart en luchtvaart. FĂ–S noemt e-fuels voor die sectoren zelfs ‘onmisbaar’ omdat volledige elektrificering tegen 2035 voor schepen en vliegtuigen niet haalbaar is. FĂ–S stelt daarom op dat de focus voor synthetische brandstoffen volledig naar die toepassingen wordt verlegd. “Daarom moeten de elektrificatie van auto’s en de verschuiving in het transport worden versneld, zodat e-brandstoffen de beoogde rol kunnen spelen bij de bescherming van het klimaat”, adviseert FĂ–S.