“Niet elk tankstation heeft dezelfde diensten nodig”
Nu lijkt het nog even niet zo, maar dat verandering op komst is voelt het kleinste kind: het aantal voertuigen op fossiele brandstof zal onherroepelijk achteruitgaan. Hoe blijft een tanklocatie dan toch winstgevend? Het Belgische RetailSonar denkt met ChargePlanner de oplossing voor handen te hebben en vertelt er je alles over op Congres Laadinfra.
De sector staat op een kantelmoment, zegt ceo Dieter Debels van RetailSonar. “De meeste bedrijven zagen het afgelopen jaar een lichte daling in het verkochte volume fossiele brandstof, en dat is geen toeval. De wereld verandert, wordt complexer en digitaler. En dan heeft klimaatverandering ook nog zijn impact. Dat zie je onder andere aan hoe grote firma’s als BP of TotalEnergies hun tankstations verkopen; ze willen de omslag maken, en zich richten op technologieën van de toekomst.”
Wie niet naar de uitgang stormt, en van zijn tankstations het beste wil maken, kan niet anders dan zich aanpassen. “Je moet je fysiek netwerk herdenken en future proof maken”, zegt Debels. En dat wil zeggen dat je moet onderzoeken hoe je op andere vlakken het meeste uit je locatie kunt halen. bijvoorbeeld door te investeren in laadinfrastructuur.”
De kracht van locatie
“Elektrische mobiliteit is de toekomst”, vervolgt Debels. “Vandaag zijn er al 4,3 miljoen EV’s in Europa, binnen vijf jaar moeten dat er tien keer meer zijn. Dat wil zeggen dat ook de laadmarkt zal groeien met zestig procent per jaar. En ja, dat zal het traditionele tanklandschap kannibaliseren. Maar daar moet je niet bij de pakken blijven neerzitten.”
Die ‘goeie oude’ tankstations liggen immers vaak goed. “Je moet de kracht van die locaties inzetten”, aldus Debels. “Ze liggen dicht bij belangrijke wegen, dus dat zijn heel veel obtainable cars – wagens in de buurt – die je kunt aantrekken. De meeste sites kunnen tot 100.000 wagens per week op bezoek krijgen.”
Hoeveel zin het heeft om laadinfrastructuur te installeren, en welke soort, hangt af van veel factoren. “Zeker bij ultrasnelle laadpalen verschilt het heel erg van de plek”, zegt Debels. En hij geeft het voorbeeld van twee Engelse hubs, waarvan één het merkelijk beter doet dan de ander. “Dat heeft te maken met een aantal aspecten. Autopassage, bijvoorbeeld, want hoe meer auto’s voorbij rijden, hoe meer kans op een bezoek. Het aantal omwonenden in de buurt is een ander: als er meer mensen in de omgeving wonen of werken, heb je meer kans op stay & chargeklanten.”
ChargePlanner
En daar komt ChargePlanner van RetailSonar op de proppen. “Als je wil weten wat het potentieel van laadpalen is op je locatie, moet je een aantal dingen goed begrijpen”, zegt geomarkteer Sophie La Grange van het bedrijf. “Niet alleen de passage is daar belangrijk, maar ook inzicht in de plaatselijke activiteit. Blijven mensen kort, eerder lang, of ergens tussen de twee? Dan pas weet je wat voor infrastructuur nodig is. Je wil ook begrijpen hoe vrachtwagens zich gedragen in de buurt, want het betekent een wereld van verschil als ze gewoon langsrijden, of dichtbij vaak stoppen voor de nacht.”
Het volledige artikel lees je in ons komende maart-magazine. ChargePlanner houdt ook een break-outsessie op het Congres Laadinfra. Info & inschrijven: www.congreslaadinfra.be
Lees ook: