Rapport

Carwashwereld kende in 2024 hoogtes en laagtes

Hoewel occasionele klanten iets minder tevreden zijn over de prijzen, blijven abonnees enthousiast. Shutterstock, 2024

Het was een woelig jaar waar het gaat om carwashcijfers. Zo wasten meer en meer mensen hun auto gewoon thuis, en zakte de tevredenheid over de prijzen naar het laagste niveau sinds begin 2023. Tegelijk bleek de tevredenheid onder leden nog nooit zo hoog. Dat blijkt uit een rapport van de International Carwash Association (ICA).

ICA gaf deze week de recentste kwartaaleditie van The Pulse Report vrij aan zijn leden. Daarin maakte het op basis van onderzoek dat werd afgerond in november 2024 een uitgebreide staat van de carwashbranche en haar klanten op.

De meest betekenisvolle vaststelling is dat door een toename in het thuiswassen er een bescheiden daling is in het gebruik van wasstraten. De belangrijkste factor in dat verband lijkt een afname te zijn in prijstevredenheid onder klanten zonder abonnement. “De daling van het consumentenvertrouwen in de V.S., gekoppeld aan de economie, is duidelijk zichtbaar in de prijstevredenheid onder dat soort consumenten. Tegelijkertijd is de prijstevredenheid onder leden met een abonnement verbeterd,” zegt ICA Research Director Bob Klein.

Verlenging

Opmerkelijk is dat de algemene tevredenheid van klanten over hun favoriete wasserij nochtans uitzonderlijk blijft. “De Pulse onderzoeken hebben aangetoond dat de overgrote meerderheid van de klanten zeer tevreden is met de wasstraat die ze het vaakst gebruiken en in onze enquĂȘte gaf 93% van de leden aan van plan te zijn hun abonnement te verlengen – het hoogste niveau van dit jaar”, besluit Klein.

Andere belangrijke bevindingen zijn dat ondanks een lichte daling toch nog altijd 73 procent van de consumenten het vaakst in een carwash was. De intentie om te verlengen staat met 93 procent dan ook op het hoogste niveau van dit jaar.

Auteur: Matthieu Van Steenkiste