Expert aan het woord

“Carwashes moeten zich durven onderscheiden”

"Wie ben je en wie wil je zijn voor je klanten, dat is de eerste vraag", zegt Wout De Taeye. Shutterstock, 2024

Carwashes die meer klanten willen aantrekken moeten zich durven onderscheiden en inzetten op ‘wow-momenten’. Dat zegt Wout De Taeye van Everybody Happy, een Belgisch adviesbureau dat inzet op merkbeleving en klantenbinding.

Carwashes zijn vaak niet vernieuwend genoeg, vindt De Taye. “Ze doen in principe allemaal hetzelfde natuurlijk: ze zorgen ervoor dat je opnieuw met een propere wagen rondrijdt. Er valt nochtans veel te winnen door je te onderscheiden. Sinds de coronacrisis is er een afstand met de klant gegroeid. Ze weten niet meer wie hun klanten zijn en er is geen klantenbinding meer, daardoor is het behoud en aantrekken van nieuwe klanten moeilijker.”

De stem van de klant wordt volgens de merkspecialist vaak onderschat. “Het carwashes zijn een lokaal gebeuren”, klinkt het. “Bestaande klanten zijn eigenlijk dé ideale ambassadeur van je zaak. Luister vooral naar je cliënteel dat al voor jou gekozen heeft. Luisteren is het begin van nieuwe groei.”

Wow-momenten

Carwashes creëren best zo veel mogelijk wow-momenten. “Ze kunnen dat op verschillende manieren invullen”, zegt De Taeye. “Zelf had ik enkele jaren terug ook een wow-moment bij een carwash. Ik reed buiten, en ze maakten zonder meerkost mijn deuren aan de binnenkant schoon met microvezeldoekjes. Dat vond ik straf. Dat is de reden waarom ik nog steeds bij die bewuste carwash ga. Zij hebben gezorgd voor klantenbinding door in te zetten op extra beleving, de prijs wordt voor mij en vele anderen dan ondergeschikt.”

Volgens De Taeye zijn er mogelijkheden genoeg om je te onderscheiden, maar het is belangrijk om hier bij stil te staan. Je kan je onderscheiden op product, prijs, beleving, service of toegankelijkheid. “Qua prijs kan je bijvoorbeeld gaan voor de laagste prijzen”, zegt hij. “Je moet terug de ‘carwash of choice’ worden door jezelf in de kijker te zetten. Wie ben je en wie wil je zijn voor je klanten, dat is de eerste vraag.”

Openingsuren

Qua openingsuren kan je ook het verschil maken, dan onderscheid je je op basis van toegankelijkheid. “Een wasstraat die altijd op zondag open is, kan bijvoorbeeld klanten aantrekken die het door de week te druk hebben”, aldus De Taeye. “Een selfcarwash is natuurlijk de klok rond open. Qua klantencontact kan je daar investeren in online toepassingen, zoals de mogelijkheid om een abonnement online te kopen.”

Je kan ook per doelgroep werken. “Er zitten grote verschillen op carwashgebruikers”, zegt Wout De Taeye. “Je kan verschillende formules bedenken, bijvoorbeeld voor een zeer jonge doelgroep. Die zijn meestal trots op hun eerste wagen, maar poetsen die zelf om de kost te drukken. Als je hen kan binden aan je merk, ben je vertrokken voor vele jaren.”

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals