Carwash

“Abonnementsformules geven je een stuk zekerheid”

Abonnementen aanbieden geeft je zekerheid van een minimum inkomen, zegt Piotr Andrzejewski van BKF Carwash. ProMedia, 2024

In de Verenigde Staten zijn ze de norm, bij ons begint het idee van abonnementsformules bij carwashes nog maar net van de grond te komen. Waarom ze niettemin een goed idee zijn, legt Piotr Andrzejewski van BKF Carwash uit. “Je zult consequent betere financiële resultaten zien.”

“Een carwashuitbater is zelden zeker van zijn inkomsten”, zegt Andrzejewski op SHINE Car Wash Show Central-Europe. “Vooral de weersomstandigheden hebben hun invloed of klanten komen opdagen, sowieso gaan mensen anders om met hun auto in de winter dan in de zomer, en dus kunnen je verdiensten heel erg fluctueren. Dat is niet erg comfortabel. En dan spreek ik nog niet over de sterke competitie in onze business. Hoe ga je met die vele concurrenten de strijd aan?”

Antwoord: door abonnementsformules in te voeren. En die werken anders dan oudere loyalty-programma’s die zich nooit hebben bewezen. “Je kunt mensen immers wel prepaid-tokens geven, die gaan al eens verloren. En je moet er de klant fysiek voor ontmoeten. Een soort waspas? Ook daar zit je met distributie, de prijs, en de mogelijkheid van verlies. Trouwens: een bonus geven na x-aantal washes werkt niet om de klant te betrekken, zo is aangetoond.”

Juist evenwicht

Abonnementen dus, een overeenkomst waarbij de carwashuitbater zijn klant een goeie prijs aanbiedt in ruil voor trouw en de belofte regelmatig geld te investeren. “Zo krijgen de seizoenen minder impact op je inkomen, en verhoogt de bezettingsgraad van je installatie. Je kunt immers meer abonnementen verkopen dan je installatie op één moment aankan”, zegt Andrzejewski. “Al moet je ook opletten dat je niet overdrijft. Als je klant te lang in de rij moet staan, zal hij zich bekocht voelen, dus je moet het juiste evenwicht zoeken.”

Het voordeel is dat je realistisch kunt inschatten wat je zult verdienen. “Je bent elke maand immers zeker van een minimale basis”, klinkt het. “En je zult zien dat je consequent betere financiële resultaten haalt. Dat helpt ook in gesprekken met banken als je verder wil investeren.”

Ja dus, het is een goed idee om de klant van je tunnelwash bijvoorbeeld vijftig procent korting te geven als hij tien wasbeurten in één keer koopt. “En in een selfwash ga je werken met bonussen. Dan geef je bijvoorbeeld 5 euro bij als iemand voor 20 euro wastijd koopt.”

Een webshop voor je carwash

De enige zinvolle manier om zulke abonnementsformules vandaag te introduceren is via een app, zegt Andrzejewski. “Daar kun je meteen een betaalkaart integreren, of zelfs andere betaaltechnieken als Google of Apple Pay. En je kunt meteen maandelijks automatisch afrekenen en even vanzelf factureren. Zo’n benadering geeft enorm veel potentieel. Eigenlijk kun je het zo samenvatten dat zo’n app een webshop voor je carwash is.”

Een gemiddelde abonnementenstructuur gaat uit van occasionele wassers, gematigde wassers, en veelwassers als taxichauffeurs, en vlooteigenaars. “En eigenlijk wil je hen aanmoedigen om daar wat in te groeien”, zegt Andrzejewski. “Wie één keer gaat, motiveer je om drie keer te komen, wie vijf keer gaat moedig je aan om zeven keer te wassen. Zodat het een gewoonte wordt.”

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste