Terugblik op SHINE: ‘Poolse markt mag je niet laten liggen’
Met een netwerkborrel zat de eerste editie van SHINE Car Wash Show Europe er woensdagavond op, en die smaakte naar meer. Exposanten waren enthousiast over de vele kansen die de snelgroeiende Poolse markt biedt, hoewel het voorlopig nog lastig is om wasstraten populair te maken bij de Centraal-Europese consument. CarwashPro liep een rondje over de netwerkvloer en sprak met verschillende exposanten.
“Tevreden eigenaar is beste verkoper”
“Hier groeien de landen nog. Natuurlijk willen we hier dus zijn, want hier heeft men iets te besteden”, zegt Ruby Kamerbeek op de stand van ACE. ACE bouwt wasstraten overal ter wereld en ziet de mogelijkheden van het Centraal-Europese land wel. Toch ziet Kamerbeek ook hij hoe de markt voor wastunnels er nog pril is. “In Litouwen bouwden we al twee vestigingen, maar Polen? Nee. Je voelt dat de interesse ervoor wel begint te groeien, zeker als je vertelt dat zo’n installatie als die van ons wel honderdveertig auto’s per uur kan verwerken. Dan ziet het er natuurlijk als interessante business uit. En weet je, een tevreden eigenaar is de beste verkoper voor ons. Als die vertelt hoe zijn roestvrij stalen wasstraat nooit stilvalt, dan is dat natuurlijk goede reclame.”
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
Een hit in Amerika
“Blijkbaar leveren we via een distributeur al borstels aan twee van de 32 wasstraten. Dat wil zeggen dat we nu al acht procent van de markt in handen hebben”, grijnst Lance van Hees van Brushcom vol vertrouwen. Hij begrijpt echter dat het tijd zal kosten voordat hun in borstels voor carwashes gespecialiseerde bedrijf hier echt voet aan de grond krijgt. “Meestal blijven carwasheigenaars nog wat vasthouden aan de installateur van hun machine, voordat ze naar secundaire leveranciers overstappen.”
Ook in landen ten oosten van Polen gaat het voor Brushcom al makkelijker, vertelt hij. “Iedereen ziet natuurlijk het potentieel van Polen, maar in Estland en Litouwen zijn wasstraten al veel meer ingeburgerd. Ik heb me zelfs laten vertellen dat er eentje in Vilnius is die in één maand tijd 65.000 auto’s heeft verwerkt. Maar goed, onze focus ligt vooral op Duitsland, een enorme groeimarkt voor carwashes, en vooral op de VS. Dat is immers hét carwashland bij uitstek, maar ook een land waar een carwasheigenaar zich vrij beweegt tussen tal van leveranciers. In plaats van vast te zitten aan één constructeur, zal hij zijn ketting bijvoorbeeld bij het ene bedrijf bestellen en zijn borstels bij een ander.”
De inzet op de Amerikaanse markt werpt voor Brushcom zijn vruchten af. “Twee jaar geleden hebben we voor die markt een foam-borstel ontwikkeld”, zegt Van Hees. “Daar gebruikt men die vaker dan de textielborstel die in Europa de voorkeur geniet. We hebben het schuim daarbij een textuur gegeven die lijkt op die van textiel. Door dat reliëf is het poetsen veel effectiever. Bovendien hebben we de foam een extra heat coating gegeven, waardoor er nog minder vuil tussen de cellen kan kruipen. Je maakt de borstel dus erg gemakkelijk schoon. In Los Angeles heeft een wasstraat zo de mijlpaal van 1 miljoen wasbeurten overschreden, wat toch flink meer is dan de 800.000 van onze concurrenten. Ook onze nieuwe droogborstel is een groot succes, mede dankzij de brede kleurvariatie waarin we deze aanbieden. In de VS is de concurrentie erg groot, dus het is belangrijk dat ze de installatie aan hun branding kunnen aanpassen.”
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
Een product voor Polen
Kenotek is al 26 jaar in Polen actief, en dus kent niemand de markt beter dan Louis Vynckier van het Belgische bedrijf. Dat lanceerde met Cargo 2600 zelfs een nieuw product dat speciaal op maat van de Poolse markt werd ontwikkeld. “We hebben sinds jaar en dag een team in het land”, klinkt het, “en toen dat met de vraag om een hoogschuimend product met goede reinigingskracht kwam, zijn we daar ook op ingegaan. Onze Poolse mensen zijn dat in Ieper bij onze R&D-afdeling komen testen, en hebben het product vervolgens bij hen lokaal verder doorgedreven getest.”
Polen blijft dan ook een groeimarkt, zegt Vynckier. “De bevolking neemt er immers nog steeds toe, maar ook het aantal rijdende auto’s én de welvaart, waardoor men een stuk besteedbaar budget over heeft om meer zorg aan zijn auto te besteden.”
Of de Poolse markt klaar is voor een shift naar tunnel-carwashes? Vynckier haalt er zijn lokale Poolse manager Radovan Kiezik bij, en die twijfelt. “Wasstraten zijn in de ogen van de Polen nog altijd te duur. Ook eigenaars vinden het nog altijd makkelijker om zes washboxen neer te planten, en geld te verdienen, dan te investeren in zo’n installatie. En ja, er zijn wat mij betreft al te veel selfwashes, en de markt groeit minder snel dan voorheen, maar je merkt dat de oude toch weer verkocht raken en opgefrist en gerenoveerd. Dus ik zie er niet snel verdwijnen.”
Interesse vanuit de VS
Het Amerikaanse AVW kijkt met interesse naar de kansen in Centraal-Europa, net als andere grote namen uit de VS, zoals Tommy’s Express, Coleman Hanna en Motor City Wash Works. Tom Essenburg, eigenaar van Tommy’s Express, kwam naar SHINE om de mogelijkheden voor de carwashindustrie in Polen te verkennen. “Ik ben benieuwd hoe deze markt zich verder gaat ontwikkelen”, zegt hij.
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
“Dertig procent groei”
Ook Belgisch en ook al jaren actief in Polen: Nerta. “Eerst ging dat via verdelers, nu hebben we er een eigen team en een lokaal magazijn van waaruit de plaatselijke dealers worden bevoorraad”, zegt CEO Christian De Munter. “Je kunt hier niet niét zijn: we groeiden hier vorig jaar nog met dertig procent, dat laat je niet liggen. Veel van die toename was overigens organisch, omdat de markt zelf uitbreidt, maar we hebben toch ook wat extra marktaandeel veroverd op onze concurrenten.We merken overigens dat voorwas met poedermiddel daar nog heel populair blijft, wat je in de Benelux nauwelijks nog ontmoet. Maar de installaties in Polen zijn daar op ingericht, dus je moet dat nog leveren.”
“Dat het een selfcarwash-markt is, wijt ik overigens aan het feit dat Polen eigenlijk slechts twee snelwegen heeft”, vervolgt De Munter. “De kleinere lokale banen waar het land verder uit bestaat, lenen zich minder tot de installatie van een wasstraat. Wie daar in de file staat zal zich minder gemakkelijk laten verleiden tot een snelle wasstop.”
Bij Nerta zelf staat alles op dit moment in het teken van de ingebruikname van de nieuwe fabriek in Lokeren. “We zijn daar nu de laatste tests aan het draaien. Het was nodig dat er een nieuwe plant kwam, want de oude dateerde al uit het jaar 2000. Sindsdien is de regelgeving aanzienlijk aangepast. We willen op deze locatie ook meer inzetten op automatisering en hebben daarnaast gekozen voor een groot tankpark, zodat we ingrediënten kunnen inkopen en opslaan op de meest voordelige momenten.”
“Verder willen we in de nabije toekomst – begin 2025 – een nieuwe lijn voor wasstraten lanceren, waarmee we nu de laatste tests aan het doen zijn, maar daar wil ik nog niet al te veel over zeggen. Wel kan ik meegeven dat we net een nieuwe was met hoge geurbeleving hebben uitgebracht. Want dat wordt toch meer en meer belangrijk, die geurervaring.”
Droge auto is belangrijk
Voor de Poolse fabrikant Euro-Ekol is de komst naar SHINE een thuiswedstrijd. Polen is vanzelfsprekend hun grootste markt, met maar liefst 700 zelfbedieningscarwashes verspreid over het hele land. De meeste van deze locaties zijn zelfstandige wasstraten; slechts vijftig zijn gekoppeld aan een tankstation. Daarnaast werkt Euro-Ekol samen met distributeurs in verschillende Centraal-Europese landen, zoals Hongarije, Slowakije, Roemenië, Georgië en Rusland.
Op de stand lag de focus op de wasboxconstructies die Euro-Ekol levert en op de Euro-dry, een machine die werkt met wegwerp droogdoeken. In veel Centraal-Europese landen vinden klanten het belangrijk dat hun auto niet alleen schoon, maar ook droog is. Volgens het bedrijf biedt deze machine daarvoor de perfecte oplossing. De investering van 3.500 euro is snel terugverdiend, aldus de fabrikant. “In Polen levert de machine 200 euro per maand op, terwijl dat in Georgië, waar klanten nog meer belang hechten aan een droge auto, oploopt tot 4.000 euro per maand.”
“Enorm veel potentie”
Cleanbuild was ook op het evenement aanwezig en trok de aandacht van menig bezoeker met hun kunststof panelen en wandsystemen. “Polen is een afzetmarkt waar we nog niet veel actief zijn, maar het sluit enorm goed aan bij voor ons belangrijke markten zoals Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Roemenië”, zeggen Bart Bloemendal en George de Jong van Cleanbuild. In deze Centraal-Europese landen werkt het bedrijf veelal samen met oliemaatschappijen.
De markt in Polen is voor Cleanbuild “zeer interessant”. Ze zien een verschuiving naar meer kwaliteit en een groeiende behoefte aan vernieuwing. “In veel Centraal-Europese landen, waaronder Polen, neemt de welvaart toe. De infrastructuur is goed, veel mensen hebben een auto, en de vraag naar goede carwashes stijgt.”
Detailing business
Allegrini, een Italiaans bedrijf dat gespecialiseerd is in chemie en carcare-producten, was ook aanwezig op SHINE. Op hun stand stond de Poolse distributeur klaar om vragen van geïnteresseerde bezoekers te beantwoorden. Vanuit de Poolse markt zien ze een groeiende interesse in de detailingsector en groot potentieel, zowel in directe verkoop als via bedrijven. Toch wordt de sector geremd door de situatie in Oekraïne, waardoor consumenten en ondernemers voorzichtiger zijn met hun uitgaven en investeringen.
Focus op onderhoudsvriendelijke borstels
BrushTec, een bedrijf van Tsjechische oorsprong, levert zijn borstels door heel Europa. In Polen hebben ze een belangrijke samenwerking met oliebedrijf Orlen, dat een netwerk van tankstations in het hele land beheert. Bij deze tankstations worden Christ-installaties uitgerust met de borstels van BrushTec. Op dit moment is er volgens de leverancier veel vraag naar borstels met een intelligent kliksysteem, dat aanzienlijke besparingen op onderhoud mogelijk maakt. Dankzij dit systeem kunnen carwashondernemers de borstels eenvoudig verwijderen en opnieuw bevestigen, waardoor de onderhoudstijd van 3,5 uur naar slechts 1,5 uur wordt teruggebracht.