Studie: een kwart van de auto’s kan elektrisch worden
Elektrische auto’s zullen naar verwachting een marktaandeel van 24 procent bereiken als autofabrikanten de verkoop van EV’s opvoeren om aan de EU-doelstellingen te voldoen. Dat concludeert een analyse van Transport & Environment (T&E).
Autofabrikanten hebben een duidelijk pad om hun EU-klimaatdoelstellingen volgend jaar te halen dankzij de verwachte snelle groei van de verkoop van elektrische auto’s, zo blijkt uit een nieuwe analyse. Op basis van de verkoop in de eerste helft van dit jaar en de verkoopprognoses besluit T & E, een koepelorganisatie die zich inzet voor duurzame mobiliteit, dat elektrische auto’s in 2025 een marktaandeel van 20 tot 24 procent zou kunnen bereiken.
Sommige fabrikanten roepen de EU nochtans op om een crisisclausule in werking te stellen die hun CO2-doelstellingen met twee jaar uitstelt, uit angst voor een trage verkoop van EV’s. T&E voorspelt dat dat niet nodig is. EV’s zullen volgens hun rekenmodel gemiddeld zestig procent bijdragen aan de CO2-reductie die autofabrikanten volgend jaar nog moeten behalen voor de EU emissiedoelen.
Hybride bijdrage
Dat de sector dit doel kan halen zal deels te danken zijn aan zeven nieuwe volledig elektrische modellen onder de €25.000 die dit en volgend jaar op de markt zijn of komen. “2025 wordt een geweldig jaar voor Europeanen die een elektrische auto willen”, zegt Lucien Mathieu, directeur Auto’s bij T&E. “EV’s zouden bijna een kwart van de nieuw verkochte auto’s moeten uitmaken dankzij een overvloed aan nieuwe, meer betaalbare modellen. Maar de afhankelijkheid van fabrikanten van hybrides, die de grenzen van hun CO2-besparingspotentieel bereiken, is een kortzichtige strategie voor het klimaat en de concurrentie met Chinese EV’s.”
Want terwijl BEV’s de grootste bijdrage zouden leveren, zullen Stellantis en Volkswagen Group naar verwachting ook vertrouwen op hybrides (HEV’s) voor respectievelijk 33 procent en 30 procent van de CO2-reductie die ze nog nodig hebben om de EU-doelstellingen te halen. Dat zegt toch het centrale scenario in het model van T&E, dat is gebaseerd op verkoopprognoses van marktonderzoeksbureau GlobalData. De verkoop van hybride auto’s zou ook een aanzienlijk deel van de emissiekloof moeten dichten voor Mercedes-Benz (17 procent) en Renault (15 procent).
Naast de volledig elektrische modellen zal BMW naar verwachting afhankelijk zijn van plug-in hybrides om 18 procent van de emissiereductie te realiseren die nodig is om de EU 2025-doelstelling te halen, zo laat het centrale scenario zien. Als fabrikanten meer vertrouwen op de verkoop van hybrides om aan de doelstelling te voldoen, zou het totale marktaandeel van EV’s volgens het hoge HEV-scenario van T&E volgend jaar 20 procent bedragen, vergeleken met 24 procent in het centrale scenario.In alle scenario’s voldoet Volvo Cars al aan de eisen dankzij de hoge EV-verkopen.
Uitstoot poolen
Als autofabrikanten nog steeds moeite hebben, kunnen ze volgens T&E ook ‘poolen’ met andere fabrikanten om hun gemiddelde uitstoot verder te verlagen. Als VW samenwerkt met Tesla, zou slechts 17 procent van zijn verkoop in 2025 uit BEV’s hoeven te bestaan (in plaats van 22 procent).Als Ford samenwerkt met Volvo, zoals in 2021, zou slechts 9 procent van zijn verkopen uit BEV’s moeten bestaan in plaats van 21 procent.
In juli bevestigde EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen dat de doelstelling voor emissievrije auto’s in 2035 zal worden gehaald. De analyse van T&E ondersteunt haar conclusie, en dus roept de organisatie de EU- en nationale wetgevers op om meer te doen om de vraag naar EV te ondersteunen met beleid zoals doelstellingen voor bedrijfswagenparken, masterplannen voor opladen en sociale leaseregelingen.
“We zijn blij dat voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen een einde heeft gemaakt aan de onzekerheid over de CO2-doelstellingen voor auto’s”, aldus Mathieu. “Nu is het tijd voor de EU om de CO2-doelstellingen voor auto’s te herzien.Nu is het tijd voor de EU om het gebruik van elektrische auto’s te ondersteunen door doelen te stellen voor de elektrificatie van bedrijfswagenparken. Regeringen moeten een stabiel regelgevingsklimaat voor elektrische auto’s creëren met nationale oplaaddoelen en gerichte ondersteuning voor kopers.”
Lees ook: