“Laadstress is niet nodig”
De scholen zijn open, de vakantie een verre herinnering in de achteruitkijkspiegel. Voor pechverhelper VAB steevast het moment om in een zomerverslag terug te blikken. En daarbij krijgen elektrische wagens groeiende aandacht. Want een nieuw soort voertuigen, brengt zo zijn eigen problemen.
Dat het aantal interventies rond EV’s groeit is geen wonder, gezien het stijgend aantal elektrisch aangedreven wagens in het nationale wagenpark. Toch is de groei in het aantal elektrische chauffeurs die hulp zoeken indrukwekkend. Een stijging van 128,6 procent in het aantal tussenkomsten, betekent immers meer dan een verdubbeling.
Daar zitten natuurlijk ook lekke banden tussen en andere niet-elektrische besognes. Toch stegen ook het aantal euvels die rechtstreeks met het elektrisch-zijn van de wagen te maken hadden. Dan ging het niet alleen om laadproblemen, maar ook elektrische storingen, problemen met de 12V-batterij, de elektrische aandrijving, of de hoogspanningsbatterij.
Toch was laadstress niet nodig. slechts zeven chauffeurs strandden afgelopen maanden in het buitenland met een leeggereden batterij. Wie dus een beetje bewust rondrijdt, krijgt zijn voertuig altijd tijdig opgeladen.
Afgetoetst tegenover het geheel aan interventies die VAB-pechverhelping deze zomer moest doen, blijft het aandeel van EV’s nog altijd heel beperkt. Toch stijgt het wel: van 2,4 procent vorig jaar, werd dat dit jaar al 3,2 procent.
Lees meer: