Carwashondernemers over de Coronacrisis: Vincent Thiers van Carwash De Singel
Op maandag 11 mei mochten de Belgische carwashes hun deuren weer openen, nadat de Nationale Veiligheidsraad besloot om deze gedurende ruim twee maanden verplicht te sluiten om de verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan. De redactie van Service Station Magazine peilde bij enkele carwashondernemers naar de gevolgen van deze verplichte sluiting op hun zaak en de branche in het algemeen. Ook bij Vincent Thiers, zaakvoerder van Carwash De Singel, polsten we naar een reactie.
“De gedwongen sluiting zorgde voor een frustrerende situatie, want volgens mij hoefden de carwashactiviteiten niet stil gelegd te worden. Het was voor de meeste uitbatingen immers perfect mogelijk om de regels omtrent social distancing en andere veiligheidsvoorschriften opgelegd door de Nationale Veiligheidsraad te implementeren. Als ik erg optimistisch ben, dan hoop ik dat we het jaar in onze verschillende vestigingen kunnen afsluiten met een terugval van 10%. Na de heropstart valt het verlies ook niet zomaar goed te maken. De bestuurders van wagens die nu ruim twee maand niet gewassen zijn, zullen plots geen twee keer komen om een verloren wasbeurt in te halen. Bovendien valt het ethisch niet te rijmen om meteen na de heropening met talloze kortingen uit te pakken om onze klanten tot bij ons te krijgen. We wassen graag en veel, maar willen natuurlijk niet voor een overrompeling zorgen tijdens de eerste weken na de heropstart. Anders wordt het lastig om alles gecontroleerd proper en verantwoord te houden. Deze Coronacrisis zal er dan ook voor zorgen dat lopende financieringen worden verlengd. We verdienen een hele tijd immers niets, maar bepaalde kosten bleven wel lopen. Dat betekent dat we langer zullen moeten werken om alles te financieren.”
Of deze crisis een consolidatiegolf in de Belgische carwasbranche zal veroorzaken, valt volgens Vincent Thiers moeilijk te voorspellen.
“2020 wordt voor iedereen een slecht jaar. Het is dan ook koffiedik kijken wat de toekomst brengt. Als een onderneming gewaardeerd wordt op de meest recente cijfers, zijn we allemaal een pak minder waard geworden. Enerzijds kunnen potentiële kopers dan goedkoper kopen, maar anderzijds houdt het dan weer risico in omdat we vooralsnog niet weten hoe het wasgedrag van de doorsnee klant zal veranderen.”
Tevens blijft het volgens Vincent Thiers gissen in welke mate deze Coronacrisis het wasgedrag van de klant zal veranderen .
“We hebben geen glazen bol en zullen ons na de heropening moeten baseren op de data en cijfers. Mijn persoonlijke ervaring is dat vele mensen nu thuis hun wagen wassen. Ze hebben meer tijd en denken zo misschien enkele euro’s te besparen. Aan ons om te bewijzen dat de wasstraat een betere en meer verantwoorde keuze is. Om ons cliënteel een nog betere wasbeleving en -kwaliteit te verzekeren, hebben we van de gedwongen sluiting gebruik gemaakt om onder meer de carwashes grondig te reinigen, de leidingen te vernieuwen en de borstels met nieuw textiel uit te rusten.”