Carwashondernemers over de Coronacrisis: Joost Vanhaerents van Bling King Carwash in Torhout
Op maandag 11 mei mochten de Belgische carwashes hun deuren weer openen, nadat de Nationale Veiligheidsraad besloot om deze gedurende ruim twee maanden verplicht te sluiten om de verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan. De redactie van Service Station Magazine peilde bij enkele carwashondernemers naar de gevolgen van deze verplichte sluiting op hun zaak en de branche in het algemeen. Ook Joost Vanhaerents, zaakvoerder van Bling King Carwash in Torhout, was één van hen.
“Tijdens die sluitingsperiode was het net ideaal carwashweer. Bovendien zijn april en mei normaal topmaanden. Geen klanten betekent geen inkomsten en dus ook geen terugbetaling van de gemaakte investering. Tevens blijven veel vaste kosten doorlopen. We zorgen er wel voor dat we een beroep kunnen doen op alle steunmaatregelen, die naar aanleiding van deze crisis aan de ondernemer worden aangeboden. Aangezien we dit jaar wellicht noodgedwongen in eigen land op reis moeten gaan, willen we ons verlof herbekijken. Misschien kunnen we in maanden juli en augustus nog iets goedmaken. We moeten uit deze crisis onze lessen trekken, zodat we op lange termijn sterker uit deze periode komen. Van de gedwongen sluiting maakten we trouwens gebruik om onze installaties een grondige onderhoudsbeurt te geven. Voorts werkten we aan een draaiboek om in het postcoronatijdperk onze klanten op de meest veilige manier te ontvangen, alsook de gezondheid van onze medewerkers te garanderen”, verduidelijkt eigenaar Joost Vanhaerents.
Joost Vanhaerents verwacht niet dat deze crisis tot een consolidatiegolf zal leiden.
“Niet alleen de carwashsector, maar de ganse economie wordt getroffen. Misschien zal dit de doodsteek zijn voor enkele carwashes, die nog op archaïsche wijze hun activiteiten uitoefenden en het jarenlang nagelaten hebben te investeren in hun business. Volgens mij is het nu ook hét moment voor de overheid om komaf te maken met de vele carwashes die buitenlandse illegalen te werk stellen in hun zaak en aldus voor oneerlijke concurrentie zorgen.”
Ten slotte is Joost Vanhaerents overtuigd dat het dagelijkse leven na de coronacrisis anders zal verlopen dan voorheen.
“Het contactloos betalen zal mijn inziens sterk toenemen, alsook de verdere automatisering van processen. De wereld zal na deze crisis niet virusvrij zijn. We moeten wapenen tegen nieuwe pandemieën of op zijn minst zorgen dat we weten hoe ermee om te gaan. Ook het dragen van mondmaskers wordt in de toekomst een vertrouwd beeld, zeker op plaatsen waar veel mensen samenkomen en social distancing niet kan worden gegarandeerd, zoals het openbaar vervoer, voetbalstadions, festivals, cafés, markten, luchthavens, enzovoort. Gelukkig voor ons is de carwash misschien wel de meest virusvrije omgeving, grotendeels ook omdat de klant maximaal binnen zijn/haar eigen cocon, namelijk de auto, blijft.”