Carwashondernemers over de Coronacris: Suzanne Huisman van Blinkie Carwash in Maaseik
Op maandag 11 mei mochten de Belgische carwashes hun deuren weer openen, nadat de Nationale Veiligheidsraad besloot om deze gedurende ruim twee maanden verplicht te sluiten om de verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan. De redactie van Service Station Magazine peilde bij enkele carwashondernemers naar de gevolgen van deze verplichte sluiting op hun zaak en de branche in het algemeen. Suzanne Huisman van Blinkie Carwash in Maaseik en tevens voorzitster van de Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen (BBRV) is de eerste die haar licht werpt op de situatie.
“Ook op de carwashsector heeft de Coronacrisis een enorme impact. Voor veel uitbaters wordt het een moeilijke tijd en een enorme uitdaging om zo ongeschonden mogelijk uit deze recessie te komen. De bedrijven waren meerdere weken gesloten. Bovendien kunnen carwashes hun diensten niet aan huis leveren. We konden dus geen inkomsten genereren, terwijl de kosten wel bleven doorlopen. Het valt moeilijk in te schatten of we dit verlies in 2020 nog kunnen recupereren. De voorbije twee maanden vormden normaal een topperiode, gezien het stuifmeel en de pollen die dan in de lucht hangen. Dat het tijdens de opgelegde sluiting bovendien heel goed weer was met weinig regen maakt het des te pijnlijker. De eerste maanden van 2020 waren immers niet erg gunstig door de weinige vorst en de vele regen. Anderzijds betekent het gegeven dat mensen dit jaar minder op vakantie zullen/kunnen gaan misschien goed nieuws voor onze branche. Door meer thuis te blijven, beschikken ze wellicht over meer budget om lokaal te spenderen. Hopelijk kunnen we daar als carwashes mee van profiteren.”
Volgens Suzanne Huisman zal het face-to-facecontact met de klant in de toekomst wel verminderen.
“Deze trend was al een tijdje aan de gang, maar zet zich nu ongetwijfeld rapper door. Het is dan ook de vraag welke invulling de consument exact zal geven aan persoonlijk contact in de nieuwe anderhalvemetersamenleving: zullen bijvoorbeeld alle transacties in de carwash voortaan door het autoraam gebeuren? Hierdoor zullen we veel creatiever uit de hoek moeten komen op het vlak van communicatie met ons cliënteel. Kanalen zoals sociale media gaan hierdoor vast en zeker nog meer aan belang winnen
Tevens ben ik overtuigd dat het elektronisch betaalverkeer in een stroomversnelling terecht komt. Voor onze zaak zal deze ontwikkeling weinig impact hebben, aangezien we automatisch betalen reeds in 2017 invoerden en de klant ondertussen met deze betaalmethode vertrouwd is.
Voorts zullen carwashes meer moeten investeren in automatisering, zodat we zelfvoorzienend zijn en mits kleine aanpassingen verder kunnen werken, wanneer er zich een nieuwe gezondheidscrisis voordoet. Zo gaan we in onze carwash de voorwas verder automatiseren, wat nu al gedeeltelijk het geval is. Daarnaast hebben we ondertussen ook geïnvesteerd in desinfectiezuilen op ons serviceplein.”